Recensie: Veroordeeld

Karin Slaughter – Veroordeeld: Uitgeverij Cargo

Eindelijk: Een nieuw boek van Karin Slaughter. Geen Sara Linton of Will Trent dit keer, maar een reeks politiemoorden in het Atlanta van de jaren ’70. Helemaal nieuw, en met verwijzingen naar Nederland: dat moet helemaal goedย komen, toch?

Veroordeeld is een losstaande thriller die zich afspeelt voor de tijd van DNA-onderzoek, mobiele telefoons en vrouwenemancipatie. In deze, voor vrouwen, moeilijke tijden, vlak na het einde van de Vietnam-oorlog, proberen twee vrouwen hun draai te vinden binnen het politiekorps van Atlanta; Maggie Lawson, geboren in een politienest waar weinig begrip is voor haar keuze om agente te worden, en Kate Murphy, een weduwe die onafhankelijk wil zijn. De avond voor Kate’s eerste werkdag wordt een politieman doodgeschoten.

Het is de zoveelste in een reeks onopgeloste politiemoorden. Het korps plaatst de schuldige in de zwarte gemeenschap, maar zowel Kate als Maggie heeft haar bedenkingen. Ze gaan op eigen houtje op onderzoek uit, met hulp van oude rot in het vak/ undercover agente Gail. Dit is echter niet zonder gevaar. Hun mannelijke collega’s staan hier zacht gezegd nogal sceptisch tegenover, en de moordenaar blijkt een persoonlijke interesse in Kate te hebben.

karin slaughter veroordeeld p

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Ook dit is weer een Slaughter die absoluut de moeite waard is. Het boek is onderhoudend, spannend en de personages zijn goed neergezet. Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven: Die van Maggie, die van Kate en die van de moordenaar, de Shooter. Hierdoor wordt het verhaal goed belicht en kun je je als lezer een goed totaalbeeld vormen.

Wat ik erg ‘leuk’ vind is dat deze moorden daadwerkelijk hebben plaatsgevonden in de jaren ’70, in Atlanta. Ze zijn echter nooit opgelost. Slaughter heeft dus in het ware een op feiten gebaseerde, historische thriller geschreven. Natuurlijk zijn de personages, de agenten en de omstandigheden door Slaughter zelf ingevuld, ze heeft er een eigen invulling aan gegeven. Daarnaast schetst ze een sterk, stevig, en soms schokkend beeld van de tijdsgeest.

Homoseksualiteit, racisme, vrouwenemancipatie; het zijn belangrijke thema’s in Veroordeeld. In het begin moest ik erg wennen aan de hoeveelheid informatie die op me af werd gevuurd; het leidde zelfs af van de daadwerkelijke spanning in het boek. Het duurde dan ook eventjes voor ik er goed en wel in zat, maar toen ik eenmaal in het verhaal verdiept was, was er geen houden meer aan.

Slaughter weet weer te schokkeren met keiharde vlagen van geweld, nauwkeurige uiteenzettingen van aangedaan leed en houdt de clou tot het eind te verhullen. De uiteindelijke dader was, voor mij althans, een complete verrassing. Veroordeeld is een zeer uitgebreide, maar vooral erg interessante thriller. Absoluut, ontegenzeggelijk weer de moeite waard om te lezen. Ook voor diegenen onder ons die nog aan het oeuvre van Slaughter moeten beginnen.

Veroordeeld – Karin Slaughter โ‚ฌ19,95

7 gedachten over “Recensie: Veroordeeld