Recensie: Sluit mijn ogen

Sophie McKenzie – Sluit mijn ogen: Uitgeverij A.W. Bruna

Wanneer er een onbekende vrouw Geniver Loxley vertelt dat haar dochter Beth, waarvan Geniver dacht dat zij doodgeboren was, nog leeft en haar is afgenomen na de geboorte, is ze in shock: dit kan niet waar zijn. Toch? Hoe meer ze ontdekt, hoe onzekerder ze wordt. Hoe kan dit waar zijn?

Het is het begin van een razendsnel, spannend en ontzettend heftig boek over de radeloze zoektocht van een moeder naar haar kind. Sophie McKenzie schreef voor Sluit mijn ogen andere genres boeken; dit is haar eerste thriller voor volwassenen. Haar thrillerdebuut is een heel knappe: ze weet de spanning ontzettend goed vast te houden. En dat is een prestatie, want er gebeurt nogal wat.

sluit mijn ogen

Gens zoektocht naar de waarheid is absoluut geen makkelijke opgaaf. Haar man Art gaat weliswaar voor haar door het vuur en wil dolgraag een nieuw kindje met haar, maar kan niet accepteren dat ze ook maar overweegt dat hun dochtertje Beth nog in leven zou kunnen zijn. Zijn weerwil, plus de onthulling van de vrouw dat Art betrokken was bij de diefstal van hun baby, zorgen voor scheuren in hun huwelijk.

Haar zoektocht zet ze ondanks haar twijfels voort, en algauw merkt ze vreemde dingen: mensen liegen tegen haar, vertellen halve waarheden, laten haar twijfelen aan haar gezonde verstand en geloven haar geen van al. Haar enige steun is Lorcan, een oude vriend van Art. Maar is hij wel te vertrouwen? En is ze zelf niet gek?

Het zijn vragen die Gen zichzelf stelt, maar die je als lezer ook constant bezig houden. Is het inderdaad niet te vergezocht om te denken dat je baby is gestolen? Wie heeft hier belang bij? En waarom zou haar man Art, die overduidelijk zielsveel van haar houdt, haar voorliegen? De uiteindelijke waarheid is hard, schokkend en prachtig uitgewerkt.

Ik zal ab-so-luut niks verklappen over de uiteindelijke clou, maar ik kan hier veilig zeggen dat een thriller me zelden zo totaal in zijn greep hield. Ik zat constant vol twijfels, piekerde me suf over mogelijke complotten en hun uitkomst en zat vooral erg in spanning: hoe zou dit aflopen? Het einde zelf is erg goed gedaan, maar het laatste woord, de slotpagina’s, die zijn pas intens. Dit boek bezorgt je gegarandeerd kippenvel en doet je twijfelen over alles. Briljant goed geschreven, briljant goed uitgewerkt. Sluit mijn ogen is voor mij nu al een van de fijnste thrillers van het jaar.

Sluit mijn ogen – Sophie McKenzie €19,95

12 gedachten over “Recensie: Sluit mijn ogen

1. Ik vond het een steengoed boek (jaja soms lees ik een thriller haha), ik was echt “blown away” op het einde, poeh! Boek is daarna doorgegaan naar mijn BFF (zelfde gevoel, al had zij het eerder door (doorgewinterde thriller lezer) en het boek ligt nu bij mijn stiefmoeder van 83, zij is dol op thrillers, ben benieuwd. Oftewel, dit boek vond ik zo goed, ik leen het met liefde uit (normaal liever niet).