Recensie: Birk

Jaap Robben – Birk: Uitgeverij De Geus

Hoe ga je om met het verlies van een dierbare? En wat doe je als de toch al kleine wereld waar je in leeft je gaat benauwen?

Jaap Robben, van huis uit een dichter, beschrijft in zijn romandebuut Birk hoe verdriet een mens kapot kan maken, kan ontwrichten, en kan verstikken. Wanneer de vader van Mikael op een dag verdwijnt in zee, verzwijgt hij wat er is gebeurd. Zijn moeder en hij blijven alleen over, op het kleine eiland waar ze wonen. Hun enige gezelschap is buurman Karl, een visser. Op het kleine eiland is het moeilijk ontsnappen aan elkaar, en toch is dat precies wat zowel Mikael als zijn moeder doen.

Ze hullen zich liever in stilte, alleen met elk hun eigen gevoelens en gedachtes, dan dat ze steun zoeken bij elkaar. Mikael wordt verscheurd door schuld door de verdwijning van zijn vader, en kan zijn steeds labieler wordende moeder bijna niks weigeren. Hij vindt enige afleiding in het heimelijk zorgen voor een meeuwenjong. Maar als de liefde van zijn moeder onmogelijke proporties aanneemt, kan hij nergens heen vluchten. Ze zijn op elkaar toegewezen, of ze dat nu leuk vinden of niet.

birk

Gedurende het lezen bekroop me steeds een akelig gevoel: hier is iets goed mis. Wat dit is, wordt meteen in de eerste zinnen duidelijk. De beschrijving van Mikaels worsteling met de waarheid is treffend en direct: Je zit er meteen goed in. De sfeer die Robben in dit boek schetst is grimmig, beklemmend en benauwend. Je voelt je, net als Mikael, in het nauw gedreven. De boze blik van de meeuw op de cover achtervolgt je het hele boek. Ondanks deze negatieve gevoelens hield het boek me totaal in zijn greep. Woorden schoten voorbij, bladzijdes volgden elkaar in rap tempo op, ik moest door.

De verhaallijn is even intens als gevoelig. Robben heeft met veel gevoel voor taal precies de juiste sfeer neergezet. Tragedie wordt afgewisseld door rake symboliek. Zo is de poging van Mikael om voor een jonge meeuw te zorgen net zo gedoemd te mislukken als zijn poging de relatie tussen hem en zijn moeder zo goed mogelijk te houden zonder zichzelf daarbij te verliezen.

Birk is een boek dat je moeilijk weglegt, een boek dat onder je huid kruipt en zich daar lekker nestelt. Het is schokkend, het is rauw en het is genieten. Vooral dat laatste: genieten. Wat een prachtig debuut.

Birk – Jaap Robben €19,95

Lees hier wat andere bloggers van dit boek vonden.

8 gedachten over “Recensie: Birk

1. Dat valt erg mee. Hij schrijft erg toegankelijk maar gebruikt wel mooie, originele beschrijvingen. De eerste zin bijvoorbeeld; In mijn tong jeukten mieren, mijn voeten waren zwaar’. Dit ter illustratie van Mikaels strijd om de waarheid binnen te houden.

1. Ja, ‘Birk’ is echt een aanrader. De sfeer is goed neergezet, en ik vond de verhaallijn van de jonge meeuw heel aandoenlijk. Het gaf het boek een diepere laag.