Recensie: Landgoed Longbourn

Jo Baker – Landgoed Longbourn: Uitgeverij Cargo

Velen onder ons kennen het verhaal van de Bennets uit Jane Austens werk Pride and Prejuidice: zussen Mary, Elisabeth, Kitty, Lydia en Jane moeten allen een geschikte man vinden om mee te trouwen. Wie kent niet de liefde tussen Elisabeth en Mr. Darcy en die van Jane en Mr. Bingley?

Dat het huishouden van de Bennets werd gerund door een aantal hardwerkende bediendes en dienstmeiden is minder bekend – maar wel voor de hand liggend. Het was voor Jo Baker de aanleiding om een roman te schrijven over het leven van de bediendes, de dienstmeiden, de lakeien; de echte runners van het huishouden. Daarbij verweeft ze de verhaallijnen van Pride & Prejuidice, maar de Bennets spelen dit keer een bijrol. De echte hoofdpersonen zijn Sarah, meneer en mevrouw Hill en James.

Het verhaal wordt vanuit het oogpunt van Sarah verteld. Ze komt als jong meisje bij de Bennets te werken en wordt opgeleid door mevrouw Hill. Het huishouden verzorgen is zwaar werk, en Sarah moet dag in dag uit hard werken om de taken af te krijgen. Wanneer er welkome hulp komt in de verschijning van James, een jonge, knappe, mysterieuze jongeman, is iedereen dan ook blij. Iedereen behalve Sarah, want zij vertrouwt James niet. Wie is hij? Waar komt hij vandaan? En wat moet hij op Landgoed Longbourn?

landgoed longbourn

Met Landgoed Longbourn biedt Jo Baker iedereen -letterlijk- een kijkje in de keuken van de Bennets. En die keuken is een stuk smeriger, en een stuk pittiger dan gedacht. Er wordt net zo veel geroddeld en bekonkeld als bij de Bennets zelf. Er is liefde, nijd, solidariteit en compassie. Er zijn romances, geheimen en schandalen. Het gaat er, kortom, net zo aan toe als bij de Bennets. Jo Baker heeft een gezonde dosis drama toegevoegd om het verhaal onderhoudend en meeslepend te maken en haar personage Sarah is een fijn personage.

Door middel van quotes uit het boek van Jane Austen als hoofdstuktitel weet je als lezer precies in welke fase van het verhaal je je bevindt. Dat is niet alleen prettig, maar ook heel slim gedaan. Zo hou je als lezer constant het Austen-gevoel, en is het niet zomaar een roman dat zich in dezelfde tijd afspeelt. Baker schrijft toegankelijk, voegt mooie beschrijvingen van het oude Engeland toe en weet de aandacht goed vast te houden door de fijne plotwendingen.

Ik heb Landgoed Longbourn met ontzettend veel plezier gelezen. Mijn gedachtes dwaalden vaak af naar Pride & Prejuidice, en ik kon elke keer constateren dat Baker haar huiswerk goed gedaan heeft. De feitelijke juistheid plus de fijne schrijfstijl en de prettige verhaallijnen maken dit een onweerstaanbaar fijn boek. Ik ben er veel te gauw doorheen gevlogen, maar ik vermoed dat ik Landgoed Longbourn er binnenkort weer bij pak. Gewoon, om weer weg te kunnen dromen.

Landgoed Longbourn – Jo Baker €19,95

13 gedachten over “Recensie: Landgoed Longbourn

1. Ik zal P&P vast weleens gelezen hebben, maar ik herinner me er niets van! Wij gaan met de boekgroep Longbourn lezen, helpt het om P&P eens goed te bekijken (de film, bijvoorbeeld?).