Recensie: De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast

Romain Puertolas – De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast: Uitgeverij De Bezige Bij

De prijs van de langste titel van dit boekenjaar is vast in de pocket, maar mogelijk ook de prijs van leukste titel. De titel, die even opzienbarend is als het boek zelf, is een mooie weggever voor de lezer: Het verhaal is net zo leuk en verwarrend als De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson.

Waar Jonasson zowel de Zweedse als wereldgeschiedenis de revue laat passeren, blijft de Franse Puertolas in de tegenwoordige tijd. Wel laat hij en passant actuele problemen aan bod komen. Bijvoorbeeld de manier waarop er naar zigeuners wordt gekeken en het asielzoekersbeleid. Beide zijn hot topics in Frankrijk, en Puertolas laat de onderwerpen handig naar voren komen tijdens de avonturen die de fakir beleeft.

romain puertolas

Het verhaal -in het kort want het is te uitbundig, te vol, te bruisend om hier te beschrijven- beschrijft de reis van fakir Ajatashatru (‘spreek uit: Wat zat je haar goed’) door verschillende Europese landen. Hij vertrekt vanuit India naar Parijs om daar bij de Ikea een spijkerbed te kopen. Daar raakt hij per ongeluk ingesloten in een kast die hem naar Engeland brengt, van daar naar Barcelona en van Barcelona naar Rome, van Rome naar Libië en weer terug naar Frankrijk. HIj ontmoet daarbij memorabele personen, waaronder een criminele taxichauffeur, een beroemde actrice, asielzoekers en een prachtige, Franse dame.

De verhaallijnen worden op komische wijze aan elkaar verweven. De passages in de verschillende landen worden aangegeven door het landteken dat op auto’s wordt gebruikt, vooraf te laten gaan aan de hoofdstukken die zich hier afspelen. En dat is typerend voor het boek. Puertolas schrijft met veel flair en een bizar grote dosis humor over de belevenissen van de fakir. Daarnaast heeft Puertolas een fijne, toegankelijke schrijfstijl waardoor je letterlijk door het boek vliegt.

Pas op: De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast is gevaarlijk leuk! Ik kon het boek amper wegleggen, moest perse weten hoe het verder zou gaan en hoe Puertolas het avontuur liet eindigen. Toen het boek eenmaal uit was, baalde ik dan ook behoorlijk. Ik hou erg van maffe, gekke en ronduit bizarre verhalen en dit boek van Puertolas is dit alledrie. Grijp dit boek en geniet!

De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast – Romain Puertolas €18,90

20 gedachten over “Recensie: De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast

1. Ik heb het boek niet gelezen en ik geloof je als je zegt dat het een goed verhaal is, maar de titel vind ik eerlijk gezegd niets. Iets te lollig, te geforceerd grappig. Een boek met die titel zou ik niet oppakken in de boekhandel. Ben wel erg nieuwsgierig wat we in de boekenwereld nog gaan horen over dit boek! :-) :-)