Recensie: Kieuwen

Niccolo Ammaniti – Kieuwen:Uitgeverij Lebowski

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik groot fan ben van Niccolo Ammaniti. Hij is in mijn ogen de grootste Italiaanse schrijver, de Italiaanse tegenhanger van John Irving. Zijn verhalen verrassen en vermaken me, en doen me verbaasd staan over het vernuft en de intelligentie waarmee hij zijn lezers continu op het verkeerde been zet. Ik was dan ook ontzettend blij toen ik op het Boekenfestijn deze uitgave zag van zijn eerste boek, Kieuwen.

Hoe gaaf is het om het allereerste boek van geliefd schrijver te ontdekken, nadat je zo’n beetje zijn gehele oeuvre al gelezen hebt? Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel, zo blij. Kieuwen werd in 1993 geschreven en is in 2010 opnieuw uitgegeven door uitgeverij Lebowski. In het voorwoord beschrijft Ammaniti hoe het boekje in eerste instantie enkel werd gekocht door vrienden en familieleden maar dat het wel degelijk het begin van zijn schrijverscarrière betekende.

In Kieuwen staat het leven van Marco, eigenaar van zijn eigen vishandel en longkankerpatient, op zijn kop als hij een aanbieding vanuit India krijgt om voor een oude dame ‘het grootste aquarium van New Delhi te bouwen’. Nog voordat hij in India aankomt, wordt hij ontvoerd door een Indiase sekte, weet te ontsnappen en vindt vriendschap en onderdak bij een band die in de riolen van New Delhi muziek maakt.

Dan vinden de sekteleden hem weer, en wordt hij -onder leiding van een mysterieuze, sexy Indiase vrouw- naar een kasteel gebracht, waar hij nieuwe longen zal krijgen. Die longen zullen echter gestolen worden van straatjongeren, en dat kan hij natuurlijk niet zomaar laten gebeuren.

kieuwen ammaniti

Kieuwen is een absurd, bizar en vooral heerlijk ongeloofwaardig verhaal. Ik ben in no time door het verhaal gevlogen -het boekje behelst dan ook slechts 197 bladzijdes- en het was absoluut de moeite waard. Het verhaal zelf was vermakelijk, maar bezat niet de grandeur van latere romans als Ik haal je op, ik neem je mee, Ik ben niet bang en Laat het feest beginnen!. De belofte is er echter wel. Het boek bevat humor, scherpe analyses en vooral bizarre plotwendingen.

Het einde van Kieuwen is verbazingwekkend grappig en heftig. Een perfecte afsluiter van een toch al waanzinnig gek boek. De liefhebbers van Niccolo Ammanitit zullen Kieuwen absoluut de moeite waard vinden, het is als de Benjamin die nooit is opgegroeid, een boekje buiten de klasse van Ammaniti’s overige romans maar desalniettemin gewoon goed. Kieuwen is een buitengewoon boekje, een buitengewoon leuk begin van een fantastische schrijverscarrière en bovenal een ware must reads voor alle Ammaniti-fans.

Kieuwen – Niccolo Ammaniti €4,-

7 gedachten over “Recensie: Kieuwen