Recensie: Nachtfilm

Marisha Pessl – Nachtfilm: Uitgeverij Anthos

De voorkant van dit boek ziet er bedriegelijk vrolijk uit: een felrode cover met een wit silhouet van een jonge vrouw. Dat schijn bedriegt, is een terugkerend thema in Nachtfilm, waar niets is wat het lijkt, en alles anders is dan het lijkt.

Cryptische woorden? Ja, maar helemaal in stijl van Nachtfilm.  Het boek, dat de zoektocht van onderzoeksjournalist McGrath naar de dood van de dochter van een filmregisseur beschrijft, is een 600 pagina’s tellend meesterwerk. Een boek dat je constant op het verkeerde been zet en je voortdurend doet afvragen: word ik nu voor de gek gehouden of is er meer tussen hemel en aarde?

McGrath was een gevierd journalist, tot hij op televisie de illustere filmregisseur Stanislas Cordova beschuldigd en dood wenst. Zijn carrière raakt in het slop en zijn vrouw gaat bij hem weg. Wanneer hij hoort dat Ashley, de dochter van Cordova zelfmoord heeft gepleegd, gaat hij op onderzoek uit. Hij vertrouwt haar dood niet en wil antwoorden. Daarnaast ziet hij dit onderzoek als hernieuwde kans om schoon schip te maken en Cordova voor eens en voor altijd te onthullen als crimineel. Hij krijgt hierbij hulp van Nora en Hopper, die elk op hun eigen manier in het leven van Ashley voorkwamen.

Het onderzoek is echter moeilijk, gevaarlijk en vooral erg duister. Hoe meer ze te weten komen, hoe meer vragen er ontstaan. Was Ashley bezeten door een duivel? Welke rol speelt haar vader bij haar dood en wat doet hij met kinderen? En zijn films, de een nog luguberder dan de ander, welke rol spelen zij in dit geheel? En zijn het wel films, is het wel nep of steekt ook hier meer achter? De zoektocht naar de waarheid voert McGrath en zijn assistenen door de donkere kant van New York, waar hekserij, drugs en de keerzijde van de menselijke psyche heer en meester is.

marisha pessl

Nachtfilm is een waanzinnige leeservaring. Het is een totaalpakket, door de toevoegingen van politierapporten, internetpagina’s, foto’s, krantenartikelen en interviews. Deze visuele aanvulling op het verhaal zorgt ervoor dat je als lezer nog dieper het verhaal in wordt gezogen. De wereld die Pessl in haar boek creëert wordt bijna echt, bijna tastbaar. Ze creëert echte personages, die elk hun rol in het boek vervullen. Pessl is tot het uiterste gegaan om van Nachtfilm een complete, synistere en vooral ongelooflijke leeservaring te maken.

Ik moest tijdens het lezen denken aan de film 8mm, met Nicolas Cage. Hierin onderzoekt hij, in de rol van privedetective, een 8mm-film waarop een meisje door een gemaskerde man genadeloos wordt verkracht en vermoord. Dit bleek een snuffmovie te zijn, oftewel: het gebeurde echt. Niks was geacteerd. Het naargeestige, ongeruste gevoel dat ik bij het kijken van die film in mijn buik had, kreeg ik ook tijdens het lezen van Nachtfilm. Het werk van Cordova is luguber en op de grens van legaliteit, en zijn leven -en dat van Ashley- is gehuld in nevelen, wat de impuls tot complottheorieën creëren des te aantrekkelijker maakt.

De visuele toevoegingen -waaronder dit politierapport- zorgen voor een bijzondere leeservaring.

Nachtfilm is een boek dat ontzettend moeilijk weg te leggen is. De wereld die Pessl opvoert is een bizarre, maar bijzonder intrigerende. Ik zie dit boek zo verfilmd worden. Ik heb ontzettend zitten genieten tijdens het lezen, en ik heb meegepuzzeld en nagedacht over de waarheid. Nachtfilm is niet alleen onderhoudend maar ook erg mysterieus: zelfs op het einde zijn niet alle antwoorden gegeven. En dat geeft niet: het had zelfs niet anders gekund. Het maakt de totale leeservaring zelf extra bijzonder. Eens de wereld van Nachtfilm binnengestapt, is het moeilijk ontsnappen. Wees dus gewaarschuwd..

Nachtfilm – Marisha Pessl €23,95

13 gedachten over “Recensie: Nachtfilm