Recensie: De bijvangst

Wanda Bommer – De bijvangst: Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar

Het eerste boek dat ik van Bommer las, Panorama West, was een fijne verrassing voor me. Hij werd me aangeraden, en het bleek een meeslepend boek te zijn met een goed verhaal. Hierna werd ik -mede door een optie om haar nieuwe boek De bijvangst tijdens de Boekenweek te lezen- door Wanda Bommer zelf gemotiveerd om haar boek te lezen. Deze week kwam ik er -eindelijk- aan toe.

Ik wist niet goed wat ik kon verwachten. Panorama West was een verrassend goed opgezet verhaal dat schakelde tussen personages en tijdsetting, maar De bijvangst is chronologisch geschreven. Er staan drie personages centraal, die elk een aandeel hebben in het verhaal: het vertelperspectief verandert steeds. De eerste persoon is Louise, een beroemd actrice die met haar 14-jarige dochter Merel (het tweede personage) en haar vriend Tim op vakantie gaat naar Italie. Dit verloopt niet helemaal lekker: Merel baalt dat ze met haar moeder en diens vriend zit opgescheept, en dan wordt ze ook nog eens gescheiden van haar vakantievriendje. Dan is er nog Titus, een autodief, die per toeval het pad van het drietal kruist.

Hij is namelijk autodief, en hij gaat er met de auto van Tim vandoor. Wat hij echter niet doorheeft, is dat Merel in de auto zit. Niet in staat haar te laten gaan, sluiten ze samen een verbond. Merel wil namelijk niet terug naar haar moeder uit boosheid over de vakantie en haar moeders bemoeizucht. Het boek werd vanaf dit moment enigszins ongeloofwaardig voor mij. Welke tiener laat zich vrijwillig vasthouden door een autodief die ze totaal niet kent puur en alleen om haar moeder een hak te zetten?

wanda bommer bijvangst

Gelukkig maakt Bommer het meer dan goed met de uitwerking van haar personages. Ze zijn treffend, goed uitgediept en elk uniek. Zelfs de vertelstijl is aangepast per personages. Dit zorgt niet alleen voor een fijne afwisseling, maar prikkelt je leeszintuigen ook. Bommer is echt goed in haar personages gekropen. Hoewel het verhaal zelf nooit heel erg de diepte in gaat -wat er bijvoorbeeld is gebeurd met de vrouw van Titus wordt niet erg breedvoerig verteld- is het een ontzettend vermakelijk, prettig boek.

Het leest als een trein, en voelt als een klucht: de ene verwarrende gebeurtenis volgt de andere op, en de dingen die Bommers personages denken en zeggen zijn vaak erg grappig. Ik heb wederom erg genoten van een Bommer-boek, en ik kan De bijvangst dan ook aan iedereen aanraden. Verwacht geen hoogstaande literatuur, maar een lekker knallend, goed geschreven en vooral erg leuk boek!

De bijvangst – Wanda Bommer €18,50

Dit boek telt mee voor mijn leesuitdaging Ik lees Nederlands!

10 gedachten over “Recensie: De bijvangst

1. Ik stond laatst nog met dit boek in mijn handen, maar heb het toch weer teruggelegd. Ben wel van plan ‘De bijvangst’ nog te lezen ;)

1. Ik mocht van mezelf maar één boek kopen en ‘Het menselijk lichaam’ stond al langer op mijn lijstje, dus toen heb ik die meegenomen in plaats van ‘De bijvangst’. Bij mijn volgende bezoekje aan de winkel neem ik het boek mee :)

2. Ik heb geen boeken van haar gelezen. Wat je beschrijft van Panorama West vind ik altijd erg leuk. Springen in de tijd, verschillende personages naast elkaar. Misschien moet ik ze gewoon allebei lezen ;-)

3. Dit boek is echt zo’n zomervakantieboek: niet té zwaar op de maag, beetje spannend, en luchtig geschreven. Ik vond ‘De bijvangst’ leuk!