Recensie: Saboteur

Marte Kaan – Saboteur: Uitgeverij Ambo

Voor de leesclub Een perfecte dag voor Literatuur van Not Just Any Book las ik voor de verandering eens een totaal ander boek dan ik gewend ben te lezen: een verhalenbundel. Laat ik voorop stellen: korte verhalen liggen mij over het algemeen niet erg, dus ik vermijd ze vooral. Ik wil langer kunnen genieten van personages en plots. Voor Een perfecte dag voor Literatuur wilde ik echter graag een uitzondering maken.

De bundel bevat een tiental verhalen over mensen die zichzelf op een bepaalde manier tegenwerken. Die de saboteur zijn in hun eigen leven. Dat kan in de vorm van een medewerkster die een ongezonde haat-liefde verhouding heeft met haar bazin waar ze zelf aan onderdoor gaat, in de vorm van een expatvrouw die haar eigen ruiten ingooit, in de vorm van een hoofdredactrice die haar eigen waarheid heeft over haar jeugd en daar zichzelf mee in de vingers snijdt of in de vorm van een gevangene die zichzelf verliest in een verliefdheid op een stagiaire op zijn psychiatrische afdeling.

saboteur marte kaan

Elk verhaal in Saboteur eindigt vrij abrupt. Hiermee bleef ik als lezer zitten met een groot gevoel van onbehagen. Alsof mij onrecht was aangedaan, immers: het verhaal was in mijn ogen nog niet klaar. Hierdoor kreeg ik na drie verhalen enigszins een aversie tegen de verhalenbundel. Korte verhalen: leuk. Onafgemaakte korte verhalen: minder over te spreken. Het is hoogstwaarschijnlijk de bedoeling van Kaan geweest om de lezer verder te laten broeden over de afloop, maar die boodschapΒ was in dit geval aan mij niet besteed.

Hoewel de schrijfstijl van Kaan op een prettige manier verwarrend is, wat heel toepasselijk is in de context van deze verhalen, wist geen van de verhalen me echt te boeien. Ik kon me moeilijk identificeren met de personages, en kon al helemaal niet meeleven. Misschien ligt het dus ook deels aan het algemene onderwerp ‘jezelf saboteren’ dat ik geen fijne nasmaak aan deze bundel heb overgehouden, maar hoe dan ook: Saboteur heeft mijn eigen leesproces gesaboteerd. Jammer, want als de verhalen verder waren uitgewerkt, weet ik zeker dat ik met meer interesse had gelezen. In deze opzet lag het boek met gewoon niet.

Saboteur – Marte Kaan €9,99

Lees hier wat andere bloggers van dit boek vonden.

2 gedachten over “Recensie: Saboteur

1. Ik kan me hier zoooo in vinden. Ik heb echt moeite met korte verhalen. Ik vind het fijn om een personage te kennen en om pagina’s lang over ze te lezen. Ik vind het niet leuk als ik al snel afscheid moet nemen…
    Toch klinkt het idee op zich wel leuk! Daar hou ik dan wel weer van; een bundel met allemaal hetzelfde onderwerp.