Recensie: Als de hond het spoor kruist

Bill Cheng – Als de hond het spoor kruist: Uitgeverij Anthos

Als de hond het spoor kruist is de debuutroman van de Amerikaanse schrijver Bill Cheng. Het was tevens een boek dat ik aanraadde in mijn must reads van vorige maand. Én het is een van de boeken die ik voor mijn verjaardag kreeg.

Het verhaal gaat over de achtjarige Robert Chatman, die als zwart jongentje opgroeit in de eerste helft van de vorige eeuw. Klassenscheiding is nog de keiharde realiteit, en het leven van een donkere is verwerpbaar. Na een enorme overstroming van de Mississippi rivier raken Robert en zijn familie hun huis en bezittingen kwijt. Een lange periode van armoede volgt. Zijn vader verkoopt Robert aan Miss Lucy, een bordeelhoudster. Daar verblijft hij een paar jaar maar hij wordt uiteindelijk door zijn innerlijke demonen verjaagd.

De rest van zijn leven voert hem langs moerassen, onderdrukking door blanken, zwaar werk en vooral veel spijt van zijn verleden. Het boek is ingedeeld in verschillende delen, waarin ook de verhaallijnen van de bijzondere, kleurrijke personen die Robert onderweg tegenkomt, uit de doeken wordt gedaan. Van Eli Cutter bijvoorbeeld, een begenadigd pianist en tevens kruidendokter die vaker dan hem lief is in de problemen komt en verplicht wordt te werken voor een drankzuchtige, agressieve man. En van Stuckey, de man die Robert en zijn ouders in het begin van het verhaal helpt.

Alle personages krijgen in Als de hond het spoor kruist een eigen podium, hun eigen 15 minutes of fame. Dit zorgt voor een diepgaand, veelzijdig en vooral kleurrijk verhaal. Het is soms wel opletten, want er worden grote tijdsprongen gemaakt en het is niet altijd even snel duidelijk op wie het verhaal zich focust, maar al met al is het een fijn opgebouwd boek. Het tijdsbestek -1927 tot 1941- wordt prachtig beschreven door Cheng. Armoede wordt tot in de kleinste details beschreven, waarbij de zwarte vliegen zich welig op rottende en zwerende wonden storten en de honger alom vertegenwoordigd is en tot in de kleinste kiertjes en naadjes zijn weg naar de personages weet te vinden. als de hond het spoor kruistIk was enorm verrast door de vaart die het verhaal heeft, ondanks de uitgebreide beschrijvingen en tijdsprongen. Bill Cheng heeft een indringend portret neergezet van zowel zwarten als blanken in de beginjaren van de vorige eeuw en de ontberingen die heel Amerika in haar greep hield. Als de hond het spoor kruist is het verhaal over een kleine jongen die door trauma’s en demonen getrergd wordt maar desondanks zijn weg naar volwassenheid moet zien te bereiken. Dat dit niet zonder slag of stoot gaat, is bij voorbaat al een feit.

Cheng bouwt de problematiek echter subtiel en langzaam op, waardoor het boek onder je huid kruipt. Weet waar je aan begint met Als de hond het spoor kruist, want dit boek gaat je niet in de koude kleren zitten.

Als de hond het spoor kruist – Bill Cheng €19,95

2 gedachten over “Recensie: Als de hond het spoor kruist