Recensie: De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween

Jonas Jonasson – De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween: Uitgeverij Signatuur

Enige tijd geleden heb ik een hele fijne boekenruil gedaan met medeblogster Marcella. Haar Jonasson voor mijn Jonasson. Dit weekend kwam ik eindelijk aan haar boek toe. Ik kende De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje al, dus ik was erg benieuwd: zou De 100-jarige man net zo leuk zijn?

Het verhaal begint bij de ‘ontsnapping’ van Allan Karlsson. Hij staat op het punt om in het verpleeghuis waar hij woont zijn 100e verjaardag te vieren. Hier heeft hij echter helemaal geen zin in en hij besluit dan ook uit het raam te klimmen om de norse zuster Alice te ontwijken. Per toeval komt hij in het bezit van een koffer, en hiermee begint een ongelooflijk avontuur. Of, met de woorden van Jonasson te spreken, een zonderling avontuur.

Ondertussen wordt ook het levensverhaal van Allan uit de doeken gedaan, en dat is me nogal een verhaal. Hij ontmoet wereldleiders, zit in goelagkampen, viert vijftien jaar vakantie op Bali, wandelt over de Himalaya en redt tevens het leven van een regeringshoofd terwijl hij ook nog uitvogelt hoe een atoombom gemaakt moet worden. In het heden verloopt het avontuur al net zo merkwaardig. Allan maakt nieuwe vrienden, doodt onderweg per ongeluk een paar mensen, moet vluchten, sluit vriendschap met bendeleden en verzorgt een olifant.

Het boek wordt afgewisseld door heden en verleden. Hierdoor moet je als lezer goed je aandacht erbij houden. De 100 jarige man leest als een trein. Bizar voorval na bizar voorval volgen elkaar op, elk beschreven op een heerlijk luchtig, licht sarcastisch toontje dat Jonasson aanneemt. Hierdoor heb ik meerdere keren hardop gegrinnikt. Ik vind het tevens leuk dat Jonasson bepaalde elementen laat terugkomen in zijn boeken.

de 100 jarige man

De bom bijvoorbeeld. Zijn hoofdpersonen zijn bommensen. Allan als ontwerper van de atoombom in De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween en Nombeko als geniaal bommenmeisje en bommendief in De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje. Ook zijn beide hoofdpersonen bijzonder vindingrijk en onverstoorbaar en staan beide boeken vol met toevallige ontmoetingen (met onder andere wereldleiders) die te grappig en vindingrijk zijn om je aan te storen.

Maar hoe leuk en grappig ook dit verhaal weer is, het nieuwe is er wel een beetje af. Het geniale bommenmeisje was verrassend, vernieuwend (voor mij dan want ik begon andersom in de boeken) en meer aan. De 100-jarige man focust zich wellicht iets teveel op de wereldpolitiek, maar dat is niet verwonderlijk aangezien Allan er een behoorlijk lang leven op heeft zitten. Nombeko had er in haar tienerjaren natuurlijk minder avonturen opzitten en dat zorgde voor een heel ander boek.

Desalniettemin is De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween een absolute aanrader. Jonasson is de Zweedse John Irving, en heeft met De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween een uitstekend, hilarisch en behoorlijk onderhoudend boek afgeleverd. Het boek is inmiddels verfilmd en de film draait per mei in de bioscopen. Ik kan niet wachten om Allan in ‘levende’ lijve te zien!

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween – Jonas Jonasson €12,50

12 gedachten over “Recensie: De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween