Recensie: Zes maanden zonder

Charlotte de Monchy – Zes maanden zonder: Uitgeverij Boekerij

Een Nederlandse chicklit over een meisje in Ierland: dat is een interessante set-up. Ik begon dan ook vol verwachting aan deze debuutroman van De Monchy.

In Zes maanden zonder beseft Robin dat ze maar een beetje aanmoddert met haar leven en dat er drastisch dingen moeten veranderen: ze is 28, woont bij haar zus, slaapt uit verveling met haar baas en heeft een baan waar ze doodongelukkig van wordt. Aangezien de meeste problemen in haar leven voortkomen uit een overmatig gebruik van mannen en drank, besluit Robin deze twee factoren uit haar leven te bannen. Zes maanden lang geen alcohol, zes maanden geen mannen.

Om dit te realiseren vertrekt ze naar een klein dorpje in Ierland, waar ze solliciteert naar een baan als nanny. De adverteerder, Connor McFarland, is echter niet de oude, roestige man die ze had verwacht. Hij is knap, heel knap. Maar het klikt absoluut niet. Ze hebben binnen de kortste keren ruzie. Toch blijft ze, en hierdoor ontstaan mooie kansen op vriendschap, liefde en zelfontwikkeling.

zes maanden zonder

Zes maanden zonder is een fijne chicklit. De liefde, ontwikkelingen en vriendschap die opgevoerd worden in het boek zijn leuk om te lezen en er gebeurt genoeg om de lezer te vermaken. Het boek is onderhoudend en leest erg vlot. Maar toch. Ik had er meer van verwacht. Meer humor, meer liefde en meer verrassingen. Het is lastig om met een chicklit echt vernieuwend te zijn. De weg is in Nederland al geplaveid door schrijfsters als Lisette Jonkman en Chantal van Gastel en in het buitenland door toppers als Sophie Kinsella, Jill Mansel en Cecilia Ahern.

Ik heb genoten van Zes maanden zonder, maar ik had een verrassender plot verwacht, had verwacht interessantere ontwikkelingen te lezen. Dat het boek niet zo’n originele verhaallijn heeft, deed echter weinig af aan mijn leesplezier. Robin is een leuk personage die bepaald niet op haar mondje is gevallen, Connor McFarland is haar ideale tegenhanger en ook de andere bewoners van het dorp zijn leuk neergezet. Dat het einde zich vanaf het begin laat raden, is niet anders. Ik heb er desondanks toch van genoten.

Zes maanden zonder – Charlotte de Monchy €15,-