Recensie: De mazen van het net

David Mark – De mazen van het net: Uitgeverij De Fontein

De meeste rechercheurs in thrillers zijn gecompliceerde, eigenzinnige en vooral dwarse mannen en vrouwen. Het lijkt dat hoe complexer de hoofdpersoon, hoe interessanter het boek is. Dat het tegenovergestelde ook erg interessant kan zijn, bewijst David Mark met zijn hoofdpersoon Aector McAvoy in De mazen van het net.

Aector McAvoy, oftewel Hector McAvoy, is een rustige, vriendelijke gezinsman. Hij is erg timide en heeft een feilloos gevoel voor rechtvaardigheid. Hij adoreert zijn vrouw en zoontje en is eerder verzot op techniek dan wapens. Hij mag dan een ingetogen persoonlijkheid hebben, zijn uiterlijk is dat allerminst. McAvoy is groot, breed, gespierd en vooral erg mannelijk en stoer. Kortom: een nieuw, fris en vooral interessant personage.

De mazen van het net is een interessante thriller over een moordenaar die mensen doodt die eerder in hun leven juist aan de dood zijn ontsnapt. De overlevenden worden opnieuw slachtoffer. De reeks moorden begint met een oudere man, die als enige een trawlerongeluk op zee overleefde. Tijdens het filmen van een documentaire over deze gebeurtenis wordt hij vermoord. Hierna wordt een 15-jarig meisje in een kerk met een machette vermoord; eenzelfde aanslag overleefde ze als driejarige in Sierra Leone.

Er volgen nog meer moorden, en al snel ontvouwt zich het patroon: het zijn allemaal de enige overlevenden van een ramp, een aanslag, een moordpoging. McAvoy is de enige die de link ziet. Zijn collega’s hebben weinig vertrouwen in hem en hij zal dus zelf het onderzoek moeten voortzetten. En dat is niet zonder gevaar, want ook McAvoy heeft als enige iets overleefd..

Wat een verademing was De mazen van het net. Eindelijk eens niet een rechercheur die door zijn of haar eigen demonen bijna ten onder gaat aan het werk. Eindelijk eens geen verse moederfiguur die de lezer constant afleidt door babyperikelen, eindelijk eens geen rechercheur die zich klemzuipt om zijn demonen onder de duim te houden, eindelijk eens geen rechercheur met een bizarre persoonlijkheidsstoornis. Begrijp me niet verkeerd, meelezen over de schouder van een enigszins getroebleerd persoon heeft zeker zijn charmes, maar bij thrillers lijkt het eerder de standaard dan een uitzondering.

de mazen van het net

Aangezien ik bij dit boek dus niet werd afgeleid door persoonlijke problemen van de dienstdoende agent, zoog ik het verhaal zelf helemaal in me op. De moordzaken zijn even gruwelijk als filosofisch: de moordenaar gelooft dat de overlevenden het lot hebben getart en daarmee hebben gezondigd tegen God. Juist, behoorlijk ziek maar ook behoorlijk intrigerend.

De moorden die gepleegd worden, kijk je deels mee over de schouder van de moordenaar. De identiteit van deze persoon wordt echter pas op het eind duidelijk. De spanningsboog blijft hierdoor steeds strak gespannen. De mazen van het net is een verrassende thriller met een nog verrassender hoofdpersoon.

Mijn optimisme over een ‘normale’ rechercheur werden enigszins de grond ingeboord toen ik las dat ook McAvoy een trauma heeft moeten verwerken maar gelukkig is hij daar niet in blijven hangen. Sterker nog: hij is er sterker, stabieler en liefdevoller uit zijn strijd gekomen. Dat hij daarnaast eerder een nerd dan een vechter is (hij wordt zelfs twee keer knock out geslagen door de moordenaar) vind ik een leuk detail. De held in dit verhaal is in werkelijkheid een anti-held.

De mazen van het net is het eerste deel in een reeks boeken die David Mark over McAvoy wil schrijven. Ik kan enkel zeggen: dit boek smaakte naar meer! Ik ben erg benieuwd hoe het personage McAvoy zich gaat ontwikkelen en welke andere gruwelijke moordzaken Mark voor hem weet te bedenken. De mazen van het net is spannend, onderhoudend, verfrissend en vooral erg eng. Kortom: een heerlijke thriller!

De mazen van het net – David Mark €19,99

10 gedachten over “Recensie: De mazen van het net