Recensie: Het leek stiller dan het was

Eva Kelder – Het leek stiller dan het was: Uitgeverij Meulenhoff

Wat zeg je over een boek dat je heeft geraakt, dat zowel meeslepend als intiem was, waarover je hebt verbaasd en verwonderd, en waarvan je de diepgang altijd zal bijblijven?

Wat zeg je in een recensie over een boek als Het leek stiller dan het was? Eva Kelder, hiermee debuterend als romanschrijfster, baande haar weg door literair Nederland door met korte verhalen te verschijnen in literaire tijdschriften en een korte serie te schrijven aan de hand van haar reis door Amerika dat uiteindelijk resulteerde in het VPRO-programma Holland Doc. Met Het leek stiller dan het was laat ze nu aan Nederland zien ook bij een langer verhaal de spanningsboog strak te kunnen houden.

Nee, Het leek stiller dan het was is geen thriller waarbij je constant op het puntje van je stoel zit. Het is een eerlijke, oprechte roman over de zoektocht van hoofdpersonage Seije naar haar verloren identiteit. De vraag ‘Ben ik goed genoeg?’ staat hierbij centraal. Het boek opent met de instorting en uiteindelijke dood van Seijes buurman. Zij en haar beste vriend Teun hebben daar indirect mee te maken. Het is tekenend voor het beeld dat in Seijes hoofd bestaat: namelijk dat ze toch alleen maar voor problemen zorgt, nergens thuishoort en niet ‘goed’ is. Haar moeder Fenna voedt haar in haar eentje op Vlieland op, maar dit gaat niet bepaald van harte.

Zonder overstelpende moederliefde, zonder aanwezige vader en zonder bevestiging van iemand anders dat het oke is hoe ze is, groeit het idee van ‘niet deugen’ in haar hoofd. Seije ontvlucht Vlieland en vertrekt, samen met steun en toeverlaat Teun, naar Edinburgh om Engels te studeren. Daar ontmoet ze Daniel, en bloeit ze op. Op school gaat het goed: ze is een van de besten uit haar klas en krijgt de kans om naar New York te gaan om te promoveren. Daar wordt ze uiteindelijk keihard geconfronteerd met zichzelf, haar zelfbeeld, haar successen, haar mislukkingen en haar verleden.

eva kelder het leek stiller dan het was

Het leek stiller dan het was is een boek om van te genieten. Elke zin, elk woord is zorgvuldig afgewogen door Kelder, en het vormt samen een ontroerend, schitterend verhaal waar menigeen zich mee kan identificeren. Ik heb vaak bij een boek dat ik bepaalde omschrijvende passages scan: ik lees er vluchtig doorheen. Bij Het leek stiller dan het was heb ik dat op geen enkel moment gedaan. Ik wilde alles, maar dan ook alles, in me opzuigen, me eigen maken en vooral genieten van de manier waarop Kelder speelt met de taal. Ze kneedt, vormt en probeert en de uitkomst is steeds hetzelfde: de zinnen, de opbouw en de uitwerking zijn prachtig.

Hoezeer moet ik een boek liefkozen, bejubelen en vereren zonder daarbij als een doorgedraaide fanaat over te komen? Ik kan er tig woorden aan vuil maken maar de uitkomst blijft hetzelfde: dit boek heeft me van mijn sokken geblazen. Het fijne aan Een perfecte dag voor literatuur is dat je kennismaakt met boeken die je anders minder snel zou hebben opgepakt. Wat ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen. Dit is literatuur met een hoofdletter L.

Ik tweete al dat ik heb gevloekt toen ik het boek uit had en daar is geen woord van gelogen. Zelden heb ik me zo ontheemd gevoeld na het lezen van de laatste zin. Gelukkig is Het leek stiller dan het was een boek dat steeds maar opnieuw kan worden gelezen zonder te vervelen: ik weet zeker dat ik de tweede keer op een heel andere manier ga genieten.

Lees hier wat andere bloggers van het boek vonden.

Het leek stiller dan het was – Eva Kelder €17,95

Benieuwd naar de totstandkoming en de persoonlijke betrokkenheid van Eva bij haar boek? Klik dan hier.