Recensie: Het liefdeslied van Jonny Valentine

Teddy Wayne – Het liefdeslied van Jonny Valentine: Uitgevrij Link

Justin Bieber, Miley Cyrus, Britney Spears en nog vele andere kindsterretjes groeiden op voor de ogen van de wereld. Wat doet dat met een kind? En onder welke druk staat het kindsterretje zelf?

In Het liefdeslied van Jonny Valentine probeert Teddy Wayne hierop een antwoord te geven. Althans, een sarcastische weergave van de mogelijke werkelijkheid te geven. Het liefdeslied van Jonny Valentine is een aanklacht tegen de moderne popindustrie, in een heerlijk zwartgallig jasje gestoken.

In het boek wordt de 11-jarige Jonny Valentine gevolgd. Hij is een superster met Bieber-achtige status maar zelf is hij elke keer weer doodsbenauwd om het podium op te gaan. Liever speelt hij games, en ontdekt hij zijn eigen seksualiteit. Zijn moeder, Jenna, is zijn manager. Zij doet nog het meest denken aan de moeder van Lindsay Lohan, aangezien Jenna nogal van een feestje houdt. Ondertussen drilt ze haar zoon om de beste superster te worden.

Daarbij wordt geen middel geschuwd: nep-relaties met andere kindsterren, met Jonny van het ene naar het andere feestje, hem op wereldtournee laten gaan ondanks zijn bezwaren, de lijst is eindeloos. Temidden van al deze georganiseerde chaos zal Jonny een eigen identiteit moeten vinden en zichzelf de vraag moeten stellen: wil ik eigenlijk wel beroemd zijn?

jonny valentine

Teddy Wayne heeft met zwarte humor en een vleugje sarcasme een uitstekend beeld geschetst van het behind the scenes-leven van een kindster. De drugs, de medicijnen, het zware tourleven, het gebrek aan vrienden, alleen maar mensen om je heen die iets van je moeten, geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten en vooral in een glazen bubble leven: alles passeert de revue. De personages zijn een afspiegeling van bestaande personen als Justin Bieber, de moeder van Lindsay Lohan, Selena Gomez, One Direction en nog vele andere bekende namen.

Dat Het liefdeslied van Jonny Valentine een kritische blik werpt op de popcultuur van Amerika is het understatement van het jaar: dit is een regelrechte aanklacht. Gelukkig is Wayne niet heel duister in zijn beschrijvingen, waardoor het verhaal erg fijn is om te lezen. Ik heb meerdere malen hardop gelachen om bizarre situaties, en heb op andere momenten juist intens meegeleefd en medelijden gehad met Jonny. Zijn beste vriend is een bodyguard, van zijn moeder krijgt hij weinig liefkozingen en zijn platenlabel dreigt hem te laten vallen bij een misstap. Hoezo stress?

De enige andere roman die ik over de Amerikaanse muziekindustrie heb gelezen is Bling bling, over de hiphopwereld. Ook dat boek barstte van de vergelijkingen en gekke situaties. Dat boek is echter geschreven voor een iets jongere doelgroep dan Het liefdeslied van Jonny Valentine. Wayne schrijft in rake, volwassen bewoordingen over de fictieve wereldster en weet de opbouw goed uit te werken. Nergens wordt het te ongeloofwaardig, het is juist maar al te geloofwaardig.

Na het lezen van Wayne heerste bij mij dan ook sterk het gevoel: wat klopt er eigenlijk van de inhoud van glossy’s en andere tijdschriften? Hoeveel wordt georganiseerd door managers, popsterren zelf en de platenlabels? Nu leefden deze vragen altijd al bij me -ik ben altijd redelijk kritisch- maar nu puilden mijn hersenen werkelijk uit. Wayne heeft me flink aan het denken gezet, en ik denk dat dat de insteek van zijn boek was. Dat is goed gelukt. Het liefdeslied van Jonny Valentine is een lekker boek, maar geloof niet alles wat je leest. Zelfs niet van Teddy Wayne.

Het liefdeslied van Jonny Valentine – Teddy Wayne €19,99

2 gedachten over “Recensie: Het liefdeslied van Jonny Valentine