Recensie: De boekwinkel

Deborah Meyler – De boekwinkel: Uitgeverij The House of Books

Zoals jullie weten zit ik momenteel in een kleine leesdip. Vorige week heb ik geprobeerd Ringo van Juan Marsé en Een vrouw op 1000 graden van Hallgrimur Helgason te lezen maar ik kon mijn aandacht er niet bij houden. Ik besloot mezelf daarom te trakteren op De boekwinkel, een boek dat al op mijn lijstje stond. “Leuk, een roman”, dacht ik.

Dat het boek iets meer omvat bleek wel tijdens het lezen. Het is allerminst een luchtig, vrolijk boek -kortom een boek waar ik aan toe was. Ik begon dus op de verkeerde voet en zag het al niet meer zitten. Tot ik zondag na mijn blogpost tijdelijk hernieuwde energie kreeg. Daar moest ik vlug gebruik van maken, ik wist nu per slot van rekening wat ik kon verwachten!

De boekwinkel gaat over Esmee, een kunstgeschiedenisstudente die van Engeland naar New York verhuisd om te promoveren. Ze ontmoet Mitchell, een oudere man van rijke komaf waar ze helemaal van ondersteboven is. Dan ontdekt ze dat ze zwanger is. Op het moment dat ze besluit dit aan Mitchell te vertellen, maakt hij het uit. Omdat ze de baby houdt en daarom de eindjes aan elkaar moet knopen besluit ze een baantje te nemen in haar favoriete boekwinkel, De Uil.

Hier ontmoet ze de vreemdste, mafste en liefste mensen waaronder haar baas George, die ontzettend neurotisch is en smetvrees heeft, de verlegen Luke die briljant is op de gitaar en de dakloze DeeMo die haar verrast met zijn vriendschap. Dan staat Mitchell weer op de stoep: hij wil haar terug. Koste wat kost. Maar wat wil Esmee eigenlijk?

de boekwinkel

Ik verwachtte toen ik aan De boekwinkel begon een roman, een chicklit, als het ware. dat was allerminst het geval want De boekwinkel is op sommige stukken eerder literair dan vermakelijk. De passages waarin Esmee troost put uit de schilderijen en kunstwerken die ze bewondert en analyseert zijn intelligent opgezet en verweven zich moeiteloos met de verhaallijn. De personen die Esmee ontmoet zijn stuk voor stuk een reflectie van de authenticiteit van New Yorkers: een gyneacoloog die haar als ‘heks’ bestempeld en eerder lomp dan attent is, de ouders van Mitchell die de verwezenlijking van ‘oud geld’ zijn en de collega’s in De Uil, die stuk voor stuk eigenzinnig en vreemd zijn.

Zelfs de manier waarop New Yorkers tegen elkaar praten wordt zorgvuldig ontleed. “Zeg je iets anders dan wat de andere partij verwacht te horen dan kun je net zo goed een andere taal spreken: een normaal gesprek is dan niet mogelijk.” Meyler illustreert dit door een situatie waarbij Esmee in een drogisterij om een kruik vraagt. Niemand snapt wat ze bedoelt maar uiteindelijk is er iemand die een ingeving krijgt; bedoelt ze niet een waterzak? Het is typerend voor de scherpe analyses die het boek op onverwachte momenten biedt.

Daarnaast is De boekwinkel, toen ik er eenmaal beter in zat, een goed opgezet boek over een mislukte liefde in New York, en hoe een jonge vrouw zich staande weet te houden. Het boek bestempelen als roman is het boek onrecht aandoen. Het is veel meer dan dat, biedt veel meer diepgang en intelligente passages dan dat. Meyler schrijft slim en gebruikt goede voorbeelden om een punt over te brengen. Was het boek wat ik ervan verwacht had? Nee. Heeft het boek mij verrast? Ja. In positieve zin. Dit is geen boek om even tussendoor te lezen of om een leesdip te doorbreken maar het is wel een heel fijn boek.

De boekwinkel – Deborah Meyler €18,95

8 gedachten over “Recensie: De boekwinkel

1. Aan 1 kant trekt het verhaal me wel maar dat is dan puur op basis van je recensie en tegelijkertijd denk ik ergens dat het niet echt mijn ding is… misschien gewoon proberen…

2. Deze zin uit jouw recensie: “Het is veel meer dan dat, biedt veel meer diepgang en intelligente passages dan dat” spoort mij gelijk aan om het op mijn te lezen lijstje te zetten, dankjewel voor je mooie recensie! Enne fijn dat je weer leest, voel je je ook wat beter??

3. Hoi, ik ben naar aanleiding van het lezen van je recensie dit boek gaan lezen. Ik zit binnen een dag al op de helft van het boek, het is echt een aanrader