Recensie: Toen ik je zag

Isa Hoes – Toen ik je zag: Uitgeverij Artemis & Co.

Nog nooit heb ik zo tegen een boek opgezien. Toen ik je zag van Isa Hoes ligt natuurlijk al langere tijd in de winkels maar ik aarzelde steeds. Over de details zal ik hier niet ingaan, maar iets soortgelijks is binnen mijn directe omgeving gebeurd.

Maar uiteindelijk heeft mijn nieuwsgierigheid het dus gewonnen van mijn aarzelingen: deze week begon ik dan eindelijk aan Toen ik je zag van Isa Hoes. En ik moet zeggen dat ik het boek in een ruk heb uitgelezen. Het begint al bij het eerste hoofdstuk: in een ideaalsituatie schetst Isa het beeld van een gedroomd afscheid tussen Antonie en zijn gezin. Het is bekend dat hij er niet lang meer zal zijn en er wordt geknuffeld, geaaid en gezoend. Het droombeeld wordt wreed verstoord door de toevoeging van Isa: “Maar zo ging het niet. Was het maar zo gegaan.”

Iedereen weet inmiddels hoe het is afgelopen met Antonie en Isa, wanneer hij uit het leven is gestapt en wat dit daarna in Nederland losmaakte aan emoties. Het is echter niet bekend hoe het was om met een manisch-depressieve man te leven, welke impact dit op Isa en de kinderen had en welke strijd zij met Antonie heeft moeten leveren. Toen ik je zag gaat hier op persoonlijke maar nimmer overdreven wijze op in.

isa hoes toen ik je zag

Isa Hoes spaart niemand in haar boek, op de eerste plek zichzelf niet. In schuingedrukte tussenstukken stelt ze zichzelf vragen en geeft ze zich 100% bloot door haar twijfels en angsten te delen. Ze schrijft hier echter ook over hoe ze het -achteraf gezien- anders, beter, had kunnen doen. En ze is heel eerlijk over haar gevoelens voor Antonie. “Schaam ik me voor je depressie? Ja, ik merk dat ik steeds meer afstand van je neem.” Heftige stukken om te lezen, maar wel heel eerlijk en oprecht.

En dat is meteen de kracht van Toen ik je zag: Isa Hoes neemt geen blad voor de mond en neemt haar lezers mee op een intieme tour door haar meest persoonlijke, kwetsbare leven. Het boek leest als een trein en je voelt met groot ongemakken het moment van Antonies dood dichterbij komen. De manier waarop dit is verwerkt is echter heel mooi en stijlvol gedaan. Heel respectvol naar Antonie toe, en dat is de rode draad in de vertelstijl van Isa Hoes.

Ze houdt het heel respectvol, wordt nergens echt boos en is daarnaast pijnlijk eerlijk. Daarnaast schrijft ze heel prettig. Niet te langdradig, maar zeker ook niet te kort van stof: het is een hele fijne mix geworden die menig lezer heeft weten te raken, getuige de hoge verkoopcijfers en goede recensies alom. Ook ik ben om: Toen ik je zag is een prachtig boek dat een goed inkijkje geeft in een leven met een depressief iemand.

Dat dit ontzettend moeilijk is weet Isa Hoes als geen ander. En dankzij haar is de rest van Nederland ook beter geinformeerd. Ik kan dan ook alleen maar respect hebben voor de manier waarop Isa Hoes alles heeft aangepakt. Ze werkt momenteel samen met haar dochter Vlinder aan een boek, en dat boek zal het goed doen, daar ben ik van overtuigd. Hoes vertelt in haar boek hoe ze langzaam maar zeker uit haar schulp kroop en openstond voor nieuwe dingen, dus ik ben benieuwd hoe deze persoonlijke samenwerking zal uitpakken.

Heeft het boek me geëmotioneerd? Ja. Absoluut. Het is onmogelijk om het droog te houden op de laatste bladzijdes. Maar ik ben blij dat ik het boek gelezen heb. Het viel me lang niet zo tegen om me erin te verdiepen als ik had verwacht, en ik ben erg onder de indruk van Hoes’ verhaal.

Toen ik je zag – Isa Hoes €19,95

10 gedachten over “Recensie: Toen ik je zag

1. Klopt, nog steeds! Ik zie nog dagelijks RT’s van zowel de uitgeverij als Isa Hoes langskomen, dus het houdt de mensen nog steeds erg bezig. Knap hoe ze een taboe-onderwerp (want dat is en blijft depressie/zelfmoord toch) bespreekbaar heeft gemaakt.

1. Inderdaad, grappig! Ik had er zelf een heel persoonlijke inslag bij, en ik kon me goed vinden in Isa’s opvattingen over depressie en hoe daarmee om te gaan. Daarnaast vond ik het sowieso fijn om te lezen hoe iemand -zij in dit geval- hiermee omgaat.
      Ik kan me echter wel voorstellen dat je er zo over denkt, want het is erg chronologisch verteld.

1. Haha doe het niet omdat het boek gehypet wordt, maar omdat je er zélf interesse in hebt! Bij mij was dat om persoonlijke beweegredenen, maar als het jou niks lijkt moet je ‘m lekker laten liggen.