Recensie: Ontaard

Paula Daly – Ontaard: Uitgeverij De Fontein

Van uitgeverij De Fontein kreeg ik een recensie-exemplaar van Ontaard toegestuurd. Op de cover prijkt de tekst ‘Hoe ver ga je om je gezin te redden?‘. Deze vraag komt gedurende het boek steeds weer naar voren.

Het boek beschrijft de wanhoop van Lisa en haar gezin. Haar beste vriendin Kate gaat er in goed vertrouwen vanuit dat haar dochter Lucinda bij Lisa’s dochter Sally logeert, maar dit blijkt niet zo te zijn. Vanwege miscommunicatie komt dit pas na een hele dag naar boven. Lucinda is ontvoerd, en de zoektocht naar haar die wordt gestart levert steeds maar niks op.

Als ook nog bekend wordt dat er eerder meisjes in dezelfde leeftijdscategorie en met hetzelfde uiterlijk als Lucinda ontvoerd en verkracht werden, worden haar ouders steeds radelozer. De onderlinge verhoudingen komen steeds meer op scherp te staan.

ontaard

Ontaard is een literaire thriller waar je u tegen zegt. De emoties worden enorm goed uitgediept en dit zorgt voor een constant onderbuikgevoel. Er is iets heel ernstig mis, dat gevoel sluipt er tijdens het lezen steeds in. De onderlinge verstandhoudingen wijzigen continu en dit wordt erg goed uit- en toegelicht zonder dat het te informatief wordt. De wanhoop, de chaos en de schuldgevoelens waar Lisa mee kampt zijn uiterst begrijpelijk en daarmee wordt haar personage ook erg menselijk neergezet.

Dit komt ook overeen met de andere personages. Ook zij krijgen voldoende de ruimte om geloofwaardig te worden, al gaat dat af en toe ten koste van de spanning. Ik vond het een aangrijpend boek, maar omdat de focus zo ligt op de psychologische kant van het verhaal, wordt het minder thriller en meer literatuur. Toch vond ik deze mix niet storend. Het was juist erg interessant om te lezen hoe wanhoop je tot bepaalde daden kan brengen.

Ik moet zeggen dat de Engelse titel iets veelzeggender is qua plot -die erg verrassend was. De originele titel is namelijk What kind of mother are you? en geeft in mijn ogen een betere weergave van het boek dan het Nederlandse Ontaard. Kate en Lisa zijn namelijk twee totaal verschillende moeders, die beide tot het uiterste gaan om hun gezin te beschermen. De manier waarop ze dat doen verschilt echter nogal.

Ontaard is het eerste boek dat Daly schreef, en ik zie erg uit naar andere titels van haar. Ze is een bijzonder begenadigd schrijfster als het gaat om het uitdrukken van emoties en emotionele ontwikkeling van personages. Ze kan zich wat dat betreft optrekken aan groten als Helen Fitzgerald en Maggie O’ Farrell. Ik ben van Daly’s vertelkunst onder de indruk.

Ontaard – Paula Daly €18,99

8 gedachten over “Recensie: Ontaard