Recensie: Wat ik weet

Julie Berry – Wat ik weet: Uitgeverij Gottmer

Dit boek won de prijs Beste Young Adult-titel van 2013, via Kirkus Reviews. Aangezien ik niet bovengemiddeld fan ben van het YA-genre -geef mij maar een thriller of roman- was ik dan ook huiverig voor het lezen van dit boek voor Een perfecte dag voor literatuur. Dat zouden toch enkel literaire boeken zijn die we mogen lezen?

Gelukkig is Wat ik weet veel meer dan een young adult-roman. Het is jeugdliteratuur met een hoofdletter L! Julie Berry heeft een verrassend boek geschreven over het leven van de jonge Judith, die in het kolonistenstadje Roswell Station woont. Ze verdwijnt twee jaar lang, en als ze terugkomt kan ze niemand vertellen wat haar is gebeurd: haar tong is namelijk uit haar mond gesneden.

Verminkt als ze is, wordt ze uit de gemeenschap verstoten. Daarbij heeft haar grote liefde Lucas ook nog eens een andere verloofde en zwijgt haar moeder haar liever dood dan dat ze haar troost biedt. Dan besluit Judith voor zichzelf op te komen, en komt de waarheid eindelijk naar boven. Wat ze hiermee ontketent, had niemand kunnen voorzien.

wat ik weet julie berry

Wat ik weet is een heftig verhaal over een meisje dat totaal buitengesloten wordt door haar dorp en op haar eigen manier een weg terug in de maatschappij moet zien te vinden. Haar pogingen daartoe zijn even treurig als hoopgevend en de dorpsbewoners zelf worden op zeer confronterende wijze neergezet: Hoe zou jij reageren op een meisje die stom gemaakt is en van wie niemand een hoge pet op heeft? Hoe ga jij om met een buitenstaander? En hoever laat jij je eigen normen en waarden varen om bij diezelfde misprijzende maatschappij te horen?

Langzaam maar zeker worden haar herinneringen tot een geheel gevormd. Dit gebeurt in het begin mondjesmaat -enkele hoofdstukken bestaan uit niet meer dan een of twee zinnen. Dit leidde vooral in het begin nogal eens tot ergernis bij mij maar ik wende snel aan het tempo en kon algauw niet wachten op de volgende ontwikkeling, de volgende onthulling. Het gepeins en gemijmer van Judith is in het begin dan misschien verwarrend, op het einde blijkt dit de enige juiste vertelvorm. Ze schrijft namelijk aan haar grote liefde Lucas. Het verhaal kreeg me tijdens het lezen steeds meer in zijn greep, juist door de kleine brokjes informatie die met je gedeeld worden, en het lot van Judith werd steeds interessanter.

De manier waarop Julie Berry dit verhaal heeft uitgewerkt is erg knap gedaan, en de opbouw is dan ook ontzettend goed gelukt. Ze heeft een boek geschreven waarvan de suspense constant onder het oppervlak loert, rustig zijn tijd afwachtend. Dit zorgt voor een mix van onbehagen, nieuwsgierigheid en een hoge mate van medeleven. Wat ik weet is een onconventionele, indringende roman die ik iedereen aanraad. Dit is wederom een boek dat veel indruk op me heeft gemaakt.

Wat ik weet – Julie Berry €14,95

Benieuwd wat anderen van dit boek vonden? Klik dan hier.

15 gedachten over “Recensie: Wat ik weet