Recensie: Ik ben Pelgrim

Terry Hayes – Ik ben Pelgrim: Uitgeverij A.W.Bruna

“De enige thriller die je gelezen moet hebben”, “De beste thriller van het jaar”. De lofuitingen op het internet en daarbuiten liegen er niet om: Ik ben Pelgrim is een opzienbarend, weergaloos onweerstaanbaar goed boek die elke thrillerliefhebber gelezen MOET hebben.

Nu ben ik altijd huiverig als ik aan zulke opgehemelde boeken begin: zou het weer zo’n hype zijn waar ik me niet in kan vinden? Of is het boek wel degelijk de moeite waard? Vol cynisme en vooroordelen begon ik dan ook aan Ik ben Pelgrim, maar die houding moest ik algauw laten varen.

Het verhaal draait om Pelgrim, een oud-spion die in de hoogste regionen van de veiligheidsdiensten opereerde maar dit schaduwleven inmiddels de rug toe heeft gekeerd. Bij een moordzaak in New York wordt toch zijn expertise ingeroepen, omdat hij het ultieme boek over forensisch onderzoek schreef, en zodoende belandt hij onverwachts weer in de spionnenwereld. Zijn taak: het opsporen van de ultieme terrorist – een loner die zonder hulp van anderen het ondenkbare van plan is. Deze Saraceen voert hem naar alle denkbare uiteindes van de wereld en brengt zijn leven serieus in gevaar.

ik ben pelgrim big book

Ik ben Pelgrim is een fantastisch opgezet, ingenieus bedacht en perfect uitgevoerd boek. Terry Hayes heeft heel goed op de details gelet en vertelt op enthousiaste wijze over het spionnenleven van Pelgrim, maar ook op intrigerende wijze over de totstandkoming van de terrorist Saraceen. De vaart zit er goed in en blijft er ook goed inzitten, en dat voor meer dan 700 bladzijdes! Ik kon het boek gewoonweg niet naast me neerleggen, het verhaal had me totaal in zijn greep.

Het kat en muis spel dat Pelgrim en de Saraceen -onbewust- met elkaar spelen is superspannend en daarom was het voor mij ook een kleine teleurstelling dat de climax zo plots kwam. Het einde voelde meer als invuloefening dan een ingenieus aansluitend slot op zo’n sterk verhaal. Een beetje zoals bij de film Inglourious Bastards, waarin het nazi-kopstuk dat de hele film zo ontzettend sluw was, zich wel erg makkelijk laat foppen. Zo zag ik de Saraceen ook: als een gefopt nazi-kopstuk. En dat deed het personage geen eer aan. Jammer.

Maar behalve dit einde is het boek me ontzettend goed bevallen. Het is een prachtig verhaal over een superspion vs. een superterrorist. James Bond en Jason Bourne kunnen wel inpakken: Pelgrim verslaat ze op alle gebieden. De kleine details, zowel psychologisch, forensisch als strategisch, zijn de smaakmakers van het boek. De manier waarop Hayes vertelt en omschrijft is heerlijk om te lezen. Het was dan ook echt jammer toen het verhaal op zijn einde liep. Dit is een schoolvoorbeeld van een boek waarvan je niet wilt dat het eindigt. Ik hoop dan ook dat Hayes snel weer met een nieuw boek komt, want dit smaakte absoluut naar meer!

Ik ben Pelgrim – Terry Hayes €19,95

17 gedachten over “Recensie: Ik ben Pelgrim

1. Oeps… nu weet ik dus min of meer dat het einde nogal plots komt… ik moet nog ongeveer 200 blz en hoop dit weekend daar de tijd voor te kunnen vinden. Verder is het inderdaad een super goed geschreven boek!

2. Ondanks de “hype” heb ik hem voor Pasen gereserveerd bij de bieb. Dan heb ik wat vrije dagen , perfect voor zo’n dik boek. Afwachten of het boek op tijd komt. Nu ik je recensie lees kan ik bijna niet wachten.