Recensie: Philomena

Martin Sixsmith – Philomena: Uitgeverij Xander

Waargebeurde verhalen: ik lees ze niet zo vaak. Ik verlies mezelf liever in fictie, in lekkere thrillers of een goed literair boek. Het verhaal van Philomena sprak echter zo tot de verbeelding, dat ik het boek wel moest lezen.

Philomena is het verhaal van een jonge, ongetrouwde Ierse vrouw (Philomena) die zwanger raakt en bij de nonnen in het klooster wordt opgevangen. Of eigenlijk: gevangen wordt gehouden. In ruil voor het ter wereld brengen van een gezond jongetje, Anthony, wordt Philomena verplicht allerlei klusjes uit te voeren. Na drie jaar wordt Anthony doorverkocht aan een Iers gezin in Amerika. Het zal de laatste keer zijn dat Philomena haar Anthony ziet. Na vijftig jaar biecht ze uiteindelijk aan haar dochter op dat er ooit een ander kindje in haar leven was, maar wat er met hem is gebeurd en hoe het hem is vergaan, weet niemand.

Philomena wordt in verschillende delen verteld. Allereerst is er het verhaal van Philomena, tot haar scheiding van Anthony. Daarna wordt breedvoerig uit de doeken gedaan welk leven Anthony na zijn vertrek naar Amerika kreeg. Dit is interessant maar werpt ook enkele vraagtekens op: Hoe vergaat het zijn moeder ondertussen in Ierland? Wanneer begint zij haar zoektocht? Wanneer kruisen hun paden weer? Het zijn vragen waar je pas achterin het boek, als het hele verhaal van Anthony al lang en breed is verteld, antwoord op krijgt. Jammer, de verhaallijnen hadden namelijk ook in elkaar gevlochten kunnen worden.

philomena instagram

Maar dat is niet het enige wat ik miste tijdens het lezen. Het is een hartverscheurend, ontroerend verhaal maar dit komt niet goed uit de verf. Sixsmith leek eerder bezig te zijn zichzelf op zijn schouder te kloppen dan oprecht het verhaal van twee verloren zielen te vertellen. Dit kwam vooral tot uiting in de passages waarin het verhaal onderbroken wordt en uit de doeken wordt gedaan hoe hij aan bepaalde informatie is gekomen. Dit haalde de vaart eruit en voegde in mijn ogen weinig toe: een betere plek hiervoor was in een nawoord geweest.

Gevoelens en emoties worden bijna terloops genoemd, en soms wordt helemaal niet bij gebeurtenissen stilgestaan. De ziekte van Anthony’s zus bijvoorbeeld komt als donderslag bij heldere hemel, al doet Sixsmith het voorkomen alsof dit al eerder benoemd is. Sixsmith is van huis uit journalist, en ik kreeg het gevoel dat hij moeite had zijn oude, journalistieke schrijfstijl los te laten. Ik weet dan ook niet of dit de juiste verteller is van zo’n verhaal. Er zit namelijk zoveel meer in. Of beter gezegd: hij had er zoveel meer uit kunnen halen.

Al met al is en blijft Philomena’s verhaal een boeiend, ontroerend en vooral heftig verhaal dat absoluut verteld moest worden. Ik vind het erg jammer dat de uitwerking hiervan op schrift niet goed gelukt is. Ik kijk dan ook uit naar de verfilming: misschien dat die beter opgebouwd is en meer de diepte in gaat.

Philomena – Martin Sixsmith €17,95

8 gedachten over “Recensie: Philomena