Recensie: In haar naam

Lisa Gardner – In haar naam: Uitgeverij Cargo

Een boek dat door de uitgever van Karin Slaughter wordt uitgegeven, moet bijna wel een goede thriller zijn, toch? Met een prachtige omslag (ik durf te zeggen: de mooiste van dit jaar) en een interessante samenvatting op de achterflap begon ik aan mijn eerste Gardner-avontuur.

In haar naam gaat over Charlene Grant: ze is ervan overtuigd dat zij op 21 januari vermoord gaat worden. Haar twee beste vriendinnen zijn namelijk vorig jaar en het jaar daarvoor op 21 januari vermoord. Er is geen spoor van de dader en de moorden waren net, rustig en zonder buitensporig geweld gepleegd. Om zich op haar doodsstrijd voor te bereiden bokst Charlene, en ze heeft een wapen gekocht. Ze laat zich niet zomaar vermoorden.

Ze heeft daarnaast de hulp van rechercheur D.D. Warren opgeroepen: zij moet, als het even kan, haar moordzaak onderzoeken. Maar D.D. Warren twijfelt aan het verhaal van Charlene: het verleden van Charlene speelt hier een grote rol bij. In hoeverre is Charlene, de enige constante factor bij de moorden, eigenlijk te vertrouwen? Ze zal snel met antwoorden moeten komen, want 21 januari komt steeds dichterbij.

in haar naam

Lisa Gardner heeft haar best gedaan een zo spannend mogelijk verhaal neer te pennen. Dit is echter niet altijd even goed gelukt. D.D. Warren, het personage dat ook in andere boeken van Gardner voorkomt, was nieuw voor mij maar beviel mij niet heel erg. De focus ligt in In haar naam wel erg op het feit dat ze net moeder is geworden: zelfs in gesprekken met collega’s over de zaak waar ze aan werkt wordt eerst uitgebreid haar nieuwe leven als moeder uit de doeken gedaan voordat er wordt gesproken over werk. Dit leidde mij erg af, en haalde zelfs de vaart uit het verhaal.

Ook de analysering van vele kanten van de zaak werd me soms iets teveel. Het is goed om na te denken over vraagstukken, en het is absoluut goed om je lezers ook aan het denken te zetten, maar er is een grens. Toen duidelijk werd hoe de vork in de steel zat, werd er alsnog oeverloos gediscussieerd over motieven en achtergronden van de dader in plaats van de straat op te gaan en vast te zoeken naar de dader. Hiermee werd -alweer- de vaart uit het verhaal gehaald.

Maar er zijn natuurlijk ook genoeg positieve kanten aan In haar naam. De algehele schrijfstijl van Gardner is vlot en prettig. Ze beschrijft crime scènes en zaakdetails op begrijpelijke, goede wijze zodat je geen moment denkt dat er iets aan je voorbij gaat. Daarnaast zijn de perspectieven goed gekozen: zowel Charlene, D.D. Warren en een mogelijk slachtoffertje van kindermisbruik als de mysterieuze Abigail vertellen het verhaal. Wie deze laatstgenoemde Abigail is, blijft lange tijd een raadsel en is stof tot nadenken. Dat heeft Gardner goed gedaan.

Het verhaal zelf steekt gewoon ontzettend goed in elkaar. Het is een zaak met meerdere, gecompliceerde kanten waar zelfs een doorgewinterde rechercheur als D.D. Warren moeite mee heeft. Ook fijn: alle verdenkingen die ik had, bleken niet te kloppen! Ik was oprecht verbaasd toen de eigenlijke dader werd onthuld. Goed gedaan, want meestal pieker ik me tijdens het lezen zo suf over het hoe en wat dat het einde vaker een bevestiging dan een verrassing is.

Al met al is In haar naam een prettige thriller, maar het heeft me niet van mijn sokken geblazen en miste de spanning van bijvoorbeeld een Karin Slaughter-boek. Oh, en het laatste hoofdstuk had van mij geschrapt mogen worden. Wat ik daarmee bedoel, moeten jullie zelf maar ontdekken.

In haar naam – Lisa Gardner €18,90

6 gedachten over “Recensie: In haar naam