Recensie: Een mooie jonge vrouw

Tommy Wieringa – Een mooie jonge vrouw: Uitgeverij De Bezige Bij

Gedurende de Boekenweek plaatste ik elke dag een recensie. Ik heb er nu zeven gehad, en als kers op de taart kan een recensie van het Boekenweekgeschenk van Tommy Wieringa natuurlijk niet ontbreken.

In dit speciaal voor de Boekenweek geschreven verhaal van Wieringa wordt de relatie van Edward en Ruth onder de loep genomen. Edward is een stuk ouder dan Ruth, en hoewel dit in het begin van de relatie nog prima werkt, komen er langzaam maar zeker toch barstjes in de relatie. Is hun relatie wel bestand tegen het leeftijdsverschil? En hoeveel pijn -en wat voor pijn- kun je elkaar doen? En hoe ga je daarmee om?

een mooie jonge vrouw

Een mooie jonge vrouw is klein maar zeer fijn om te lezen. Tommy Wieringa zet een goed beeld neer van het verval van een relatie, waarbij het leeftijdsverschil niet eens de grootste foutfactor is. Het lijkt eerder mis te gaan na de geboorte van het zoontje van Edward en Ruth. Toch speelt het leeftijdsverschil wel degelijk een grote rol. Edward, de verteller van het verhaal, lijkt erdoor geobsedeerd.

Edward zag haar niet graag met leeftijdsgenoten. Het bracht aan het licht wat er gebeurd was in de tijd dat ze samen waren: hij werd niet jonger van haar, zij werd ouder van hem.

Edward, een viroloog, filosofeert daarnaast veel over pijn: fysieke pijn, lijden, mentale pijn en de angst voor pijn. Dierenpijn wordt door Ruth omschreven als ‘angst en verwarring’ en dat kenmerkt Edwards positie in de relatie. Ook hij leeft in angst en verwarring: angst om Ruth kwijt te raken, en verwarring omdat ze zelden op een lijn zitten en hij dus niet kan inspringen op haar verwachtingen. Dit komt tot uitbarsting na de geboorte van hun zoontje. Wieringa weet middels metaforen en anekdotes tot de kern van de relatie en de ongemakken van Edward door te dringen, en dat in slechts 94 bladzijdes.

Een mooie jonge vrouw zit vol herkenbare situaties, mooi geformuleerde zinnen en heeft een goede opbouw. Pijnlijke situaties worden doeltreffend neergezet, zonder gene, zonder omwegen, zonder excuses. Dit Boekenweekgeschenk is een van de mooiste die ik in jaren heb gelezen. Tommy Wieringa heeft wederom laten zien waarom hij bij de top van de Nederlandse auteurs behoort. Gebruik dit extra boekje dus niet enkel om gratis mee te reizen, maar droom ook zeker weg bij het verhaal.

Een mooie jonge vrouw- Tommy WieringaΒ

8 gedachten over “Recensie: Een mooie jonge vrouw

1. Ja, het was een drukke maar toch heel fijne week! Ik dacht dat ik gebruik zou maken van 2 recensies die al klaarstonden maar ik heb alles ‘vers’ gelezen en gerecenseerd! De amandelboom en Woesten waren mijn absolute favorieten

1. Wat grappig, ik vond het echt niks. Maar dat kan ook komen doordat ik best wel brak was toen ik het las. Saai, zeurderig, negatief. Nja, goed om te lezen dat jij het wel leuk vond!