Recensie: Woesten

Kris van Steenberge – Woesten: Uitgeverij Podium

Deze editie van de Boekenweek heb ik mij een doel voor ogen gesteld: elke dag dat de Boekenweek duurt, plaats ik een recensie. Zeven dagen Boekenweek dus zeven recensies. Een soort privé mini-leesuitdaging. Dit is recensie nummer 7.

Ik moet zeggen dat ik niet geheel bekend was met Vlaamse literatuur. Nederlandse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse, Spaanse, Portugese en Latijns-Amerikaanse: oke, maar van onze Zuiderburen had ik nog weinig gelezen. Er staat me een recensieboek van Christophe Vekeman bij, Een uitzonderlijke vrouw, die me totaal tegenstond -om redenen die ik me nu niet meer voor de geest kan halen. Ik was dan ook erg benieuwd naar dit boek, naar mijn tweede kennismaking met Vlaamse literatuur.

Woesten wordt op de achterflap kort uitgelegd als een verhaal over het ongelukkige huwelijk tussen Elisabeth en Guillaume Duponselle waaruit een tweeling wordt geboren: Valentijn, een plaatje om te zien, en de verminkte Nameloos. Nameloos, omdat zijn vader weigert hem een naam te geven. De jongen wordt gesluierd om de mensen in het dorp geen schrik aan te jagen, en groeit op in grote onvrede. Valentijn daarentegen wordt in de watten gelegd en is geliefd door iedereen maar laat zijn studie links liggen. Hij vermaakt zich liever met zijn vriendinnetje Violette.

Ondertussen lopen de spanningen in het huwelijk van Guillaume en Elisabeth hoger op, tot hierbij een dode valt. Het leven van ieder gezinslid komt totaal op zijn kop te staan, en voor ieder pakt de toekomst anders uit dan gedacht. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog speelt hierbij een grote rol.

woesten

Het boek is opgedeeld in vijf delen. In elk deel vertelt een ander gezinslid zijn of haar verhaal. Je begint met Elisabeth, een jong meisje dat ervan droomt om te vertrekken uit Woesten, haar dorp. Ze denkt hierin te slagen door de rijke Guillaume te huwen, maar hij vestigt zich juist liever in haar dorp, bij haar thuis. In het tweede deel is Guillaume de verteller. Hij blijkt een getroebleerde man met psychische problemen die in Elisabeth zijn redding denkt te hebben gevonden. Deel drie en vier wordt verteld vanuit het perspectief van Valentijn en Nameloos. Het laatste deel vertellen ze samen.

Deze indeling van het boek heeft mij zeer aangenaam verrast. Ik verwachtte namelijk een verhaal geheel vanuit het perspectief van Elisabeth. Ik ben blij met de wisseling van perspectief, want hierdoor vallen de puzzelstukjes beter in elkaar. Sterker nog: de verschillende delen vullen de leemtes juist op. Kris van Steenberge heeft dit briljant aangepakt. Het brengt het verhaal op dusdanige wijze tot leven dat het haast verboden is het boek weg te leggen. Ik kan in volle overtuiging zeggen dat de schoonheid van Woesten mij totaal overdonderd heeft.

De personages zijn perfect uitgewerkt, en elke verhaallijn is een nieuw puzzelstukje. De onderliggende miseries en de motieven van de hoofdpersonen komen dieper in het boek steeds beter naar voren, en de Vlaamse poëzie waarmee Van Steenberge zijn lezers letterlijk om de oren slaat is adembenemend mooi. Daarnaast is het Vlaams an sich een genot om te lezen. Ik kan dan ook geen minpunten ontdekken aan Woesten. Het is een mustread, met de nadruk op moeten. Zelden heb ik zo’n prachtig opgebouwd en geschreven boek gelezen. Zelden zal ik er weer eentje treffen van dit formaat. Ik ga hier lang, heel lang van nagenieten.

Woesten – Kris van Steenberge €19,95

21 gedachten over “Recensie: Woesten

1. Ik ben voor een maandje Bliyoo lid en kwam dit boek tegen in het assortiment. Ik wist nog dat hier een recensie stond, dus kwam even kijken wat jij er van vond toen :)