Recensie: Strak pakje

Shemara Jasmine – Strak pakje: Uitgeverij Xander

Deze editie van de Boekenweek heb ik mij een doel voor ogen gesteld: elke dag dat de Boekenweek duurt, plaats ik een recensie. Zeven dagen Boekenweek dus zeven recensies. Een soort privé mini-leesuitdaging. Dit is recensie nummer 5.

Dit boek werd mij opgestuurd door Xander Uitgeverij, waarvoor dank! Ik las op de achterflap dat Shermara Jasmine op de shortlist stond van de Coffee Company Book Award in 2013, en aangezien ik de winnaar van die wedstrijd, Marco van Houwelingen met Aangeschoten wild, al had gelezen was ik benieuwd naar dit boek. Het is de debuutroman van Jasmine, die een topbaan heeft opgegeven om zich te kunnen richten op het schrijven. Strak pakje is het eerste deel uit de Bootcamp-trilogie.

De reeks gaat over Emma. Ze werkt in de financiele wereld en is na lange tijd weer terug in Nederland. Ze begint een affaire met haar baas Randall, maar haalt hier niet veel voldoening uit: hij is namelijk getrouwd. Via haar vriendin Sandra maakt Emma kennis met Betty, een overenthousiaste jonge vrouw die haar meteen bombardeert tot beste vriendin en haar prompt uitnodigt voor een bootcamp. Ze besluit mee te doen, en daar ontmoeten ze Veronique. De drie vrouwen raken bevriend, maar dan komt er een waarheid naar boven die de verhoudingen op scherp zetten. Daarnaast worstelt Emma ook nog tussen de liefde van haar baas Randall, en die van haar jeugdliefde James die weer in haar leven verschijnt.

strak pakje

Strak pakje is een lekkere weglees-chicklit. Het verhaal komt snel op gang en de ontwikkelingen zijn prettig en hier en daar zelfs onverwachts. Emma, Betty en Veronique zijn elk drie totaal verschillende vrouwen en hun karakters zijn op een goede manier uitgewerkt. Betty is een vreselijk vervelende vrouw, maar wekt op sommige momenten toch ook wel sympathie op. Veronique is een vrouw die alles voor elkaar lijkt te hebben en een gelukkig huwelijk heeft, maar is ondertussen toch minder gelukkig dan ze zelf denkt. Dan is er nog Emma: met een affaire met haar baas, een baan die nergens naartoe leidt, een hysterische vriendin als Betty en een moeder die elk aspect van haar leven probeert te beïnvloeden is het niet altijd even makkelijk voor haar.

Alledrie de personages hebben hun goede en slechte kanten, en Jasmine brengt deze kanten goed naar voren. Achterin het boek zijn de aankondigingen te lezen voor deel twee en drie, en dit stelde me enigszins gerust. Ik had er namelijk op gerekend dat het a la Astrid Harrewijn en Elsbeth Witt op een trilogie over drie verschillende vrouwen zou uitdraaien, maar de focus blijft op Emma gericht. Gelukkig maar, want anders is het originele concept waar Harrewijn en Witt mee werken niet langer origineel meer maar eerder voorgekauwd. Ik ben erg benieuwd waar de verhaallijn van Emma verder gaat. In mei en juli verschijnen de volgende delen, dus dat wordt een leuke zomer!

Strak pakje – Shemara Jasmine €12,50

6 gedachten over “Recensie: Strak pakje

1. Niet om je met meer werk op te zadelen ;-), maar de boekenweek duurt, ondanks de naam, negen dagen. Maar sowieso een mooi streven hoor, ik probeer ook dagelijks te bloggen tijdens de boekenweek.

1. 9? Het is zondag toch afgelopen? Dan kom ik op 8 dagen uit haha Dat zouden dus 8 recensies worden, maar omdat ik op zaterdag naar het Boekenbal voor Lezers ga wordt zondag mijn verslag-dag. Leuk dat je ook dagelijks blogt, heerlijk zo’n Boekenweek!

1. Haha verhip! Inderdaad wat stom haha :-) Ik ben nu inderdaad ook al bezig met recensie nummer 6, terwijl het nog maar donderdag is… Morgen recensie nummer 7, met op zaterdag als ‘extraatje’ een recensie over het boekenweekgeschenk (zodat het eigenlijk wel nummer 8 is maar niet zo benoemd wordt haha). Mijn hele wereldbeeld staat nu op losse schroeven :-)