Recensie: De mond gesnoerd

Karen Rose – De mond gesnoerd: Uitgeverij Fontein

Deze editie van de Boekenweek heb ik mij een doel voor ogen gesteld: elke dag dat de Boekenweek duurt, plaats ik een recensie. Zeven dagen Boekenweek dus zeven recensies. Een soort privé mini-leesuitdaging. Dit is recensie nummer 4.

Voor Uitgeverij Fontein mocht ik De mond gesnoerd lezen. Ik was nog niet bekend met de boeken van Karen Rose, dus ik liet me verrassen. En wat een verrassing werd het!

Het verhaal is nogal complex, er gebeurt van alles. Er zijn meerdere perspectieven waaruit het verhaal wordt vertelt, namelijk een onbekende man die een groep studenten bespioneert als ze een gebouw in brand steken, rechercheur Olivia, brandweerman David en de brandstichtende studenten. De studenten beseffen zich niet dat ze gefilmd worden om later gechanteerd te worden en daarnaast bevindt zich een meisje in het gebouw. Zij komt om bij de brand, maar haar vriendje weet te ontsnappen. Deze Austin wordt de vijfde persoon die een eigen perspectief krijgt binnen het verhaal. Olivia en David zijn gedwongen samen te werken aan de zaak, maar dit wordt bemoeilijkt door hun gezamenlijke geschiedenis. Wanneer er een tweede brand plaatsvindt waar óók een dode wordt gevonden, blijkt de hele zaak een stuk gecompliceerder te zijn dan gedacht. En de dader een stuk gehaaider dan verwacht.

Wauw, wat is dit een spannend boek! Ik twijfelde of ik hier wel aan moest beginnen omdat het boek 426 bladzijdes telt en ik elke dag een recensie wil plaatsen, maar ik maakte me zorgen om niks. Ik ben letterlijk door dit boek gevlógen. De suspense was op elke bladzijde voelbaar en het verhaal hield me helemaal in zijn greep. De opbouw is goed, de spanningsboog staat constant strak gespannen en Karen Rose heeft goed over de personages nagedacht. Zowel Olivia als David hebben veel diepgang, wat het verhaal alleen maar prettiger en geloofwaardiger maakt.

Omdat dit het eerste boek is wat ik van haar las miste ik echter wel enige voorkennis over de personages, maar dit gemis werd ruimschoots goedgemaakt door de terugblikken die Rose in het verhaal verwerkt. Daarnaast is haar schrijfstijl erg fijn. Niet te moeilijk taalgebruik -zeker bij scenes met autopsies kan dit erg afleiden van het verhaal- en krachtig taalgebruik. De zinnnen zijn actief geschreven en houden er de vaart flink in. Gevoelens worden niet als vanzelfsprekend beschreven maar goed beargumenteerd en de actiescenes zijn een lust om te lezen. Je vraagt je als lezer 426 bladzijdes lang af wat voor verrassingen Rose nu weer voor je in petto heeft, en dat is precies wat een doorsnee thriller een geweldige thriller maakt. Het verhaal is briljant uitgewerkt, de personages zijn realistisch en de spanning is zo voelbaar dat ik constant een verhogde harslag had tijdens het lezen.

Ik tweete het gisteren al: De mond gesnoerd is een eng goed boek, en daar blijf ik bij. Hoewel dit het eerste boek is dat ik van Karen Rose lees kan ik nu al zeggen dat ik er een nieuwe thrillerfavoriet bij heb. Hier wil ik heel gauw heel veel meer van lezen!

De mond gesnoerd – Karen Rose €18,99

8 gedachten over “Recensie: De mond gesnoerd

1. Klinkt interessant.