Recensie: Nachtleven

Dennis Lehane – Nachtleven: Uitgeverij Anthos

Deze editie van de Boekenweek heb ik mij een doel voor ogen gesteld: elke dag dat de Boekenweek duurt, plaats ik een recensie. Zeven dagen Boekenweek dus zeven recensies. Een soort privé mini-leesuitdaging. Dit is recensie nummer 3.

Van Dennis Lehane las ik eerder Gone baby gone. Dit was een ijzersterke thriller over een vermissingszaak waarbij een klein meisje onvindbaar was. De sfeer in het boek was beklemmend en het tempo lag hoog. Ik was dan ook erg benieuwd wat voor werk Lehane nog meer op zijn naam had staan. Zodoende kwam ik uit bij Nachtleven.

Nachtleven gaat over de opkomst van een jonge, Amerikaanse crimineel in de jaren ’20 van de vorige eeuw. De drooglegging was een feit, en gangsterbendes vochten om de monopoliepositie op de illegale drankmarkt. Joe Coughlin maakt snel carriere maar verliest zichzelf algauw in de verkeerde vrouw: Emma, het gangsterliefje van de ‘baas’ van de stad. Hij belandt in de gevangenis en moet hier noodgedwongen een samenwerking aangaan met een andere gangster, die hem uiteindelijk flink in het zadel helpt. Van Boston verhuist Joe met zijn beste vriend Dion naar Florida, waar zijn carriere een heel andere weg ingaat. En wederom valt hij voor de charmes van een vrouw, Graciela. Maar of dit deze keer wel zo’n goede keuze is?

Nachtleven is een heerlijke gangsterroman. De opkomst, tegenslagen, strategische plannen en het leven zelf worden goed belicht. Joe is een kleurrijk personage die voor zware keuzes komt te staan en zichzelf hier deels in verliest. Het is een intelligente, gevoelige man met een groot hart, die gedwongen wordt de rol van gangster aan te nemen. Zelf ziet hij zich als een vogelvrije man, maar later in zijn leven kan hij er niet omheen: hij is wel degelijk een gangster die zich in de onderwereld beweegt om er zelf beter van te worden. Het is een man met een geweten, en dat maakt het verhaal erg interessant. Joe is een personage waarbij het makkelijk meeleven is. De keuzes die hij maakt zijn zowel begrijpelijk als onnavolgbaar.

Lehane houdt de vaart er gedurende het hele boek flink in: voor ik het wist zat ik 80 bladzijdes verder in het verhaal. De verhaallijnen zijn even talrijk als onderhoudend. Doordat Lehane een prettige schrijfstijl heeft, loopt het verhaal als een trein. De zinnen zijn kort maar mooi beschreven. Nachtleven is wat dat betreft een feest om te lezen. En toch verschilt het heel erg van Gone baby gone. In plaats van een politiethriller is het een boek over het gangsterleven in de jaren ’20 van de vorige eeuw, inclusief de kledij, normen en waarden, opvattingen, ontwikkelingen en politiek. Dit leidt soms een beetje af van de basis van het verhaal -een jonge crimineel in ontwikkeling- maar is gelukkig niet storend genoeg om stukken te moeten overslaan.

Enkel het einde kabbelt teveel voort. Hierin had ik graag wat meer actie gezien. Dit komt er uiteindelijk wel, maar de tussenpoze had voor mij iets korter gekund. Het boek eindigt met een gangsterwaardige knal, waardoor je alsnog van je voeten geblazen wordt. Al met al is Nachtleven een fijn boek, maar een echte thriller is het niet. Daarvoor mist het teveel spanning en is het teveel een levensverhaal. Toch heb ik genoten van dit verhaal. De setting en de ontwikkelingen spraken mij erg aan, en het totaal deed denken aan de film American Gangster. Fijn boek, maar mocht je geen liefhebber zijn van criminelen in de jaren ’20, laat het boek dan liggen.

Nachtleven – Dennis Lehane €10,-