Recensie: Lizzy gaat los

Pippa Wright – Lizzy gaat los: Uitgeverij The House of Books

Deze editie van de Boekenweek heb ik mij een doel voor ogen gesteld: elke dag dat de Boekenweek duurt, plaats ik een recensie. Zeven dagen Boekenweek dus zeven recensies. Een soort privé mini-leesuitdaging. Dit is recensie nummer 1.

Vandaag bespreek ik Lizzy gaat los van Pippa Wright. Dit boek kocht ik afgelopen woensdag in de Groningse vestiging van Polare, in de uitverkoop. Want: Us bin zuunig, toch? Het is het eerste boek dat ik van deze chicklit-schrijfster lees, en ik was dan ook erg benieuwd of dit boek mij net zo zou verrassen als bijvoorbeeld de Nederlandse chicklits dat deden (denk: Chantal van Gastel en Lisette Jonkman).

De Lizzy uit de titel is een jonge pr-medewerkster wiens liefdesleven niet veel voorstelt. Haar laatste relatie is alweer twee jaar geleden en ze steekt het overgrote deel van haar energie liever in haar werk dan in het vinden van een nieuwe liefde. Haar beste vriendin is het zat en besluit op een dronken avond in de kroeg dat Lizzy haar leven om moet gooien: in plaats van zo zakelijk en strak moet ze los, flink los. Dit voornemen lijkt vleugels te krijgen wanneer Lizzy door een ongelukkig toeval wordt aangewezen om de nepvriendin van de beroemde komediant Randy Jones te zijn. Omdat de werkverhoudingen niet helemaal lekker liggen voor haar bazin, en Lizzy te loyaal is om te weigeren, komt haar leven flink op zijn kop te staan.

unknown

Normaal gesproken lees ik niet heel veel chicklits -wie mijn blog volgt zal zien dat het aandeel chicklit onder mijn recensies best meevalt- maar de laatste tijd heb ik de smaak te pakken. Sterker nog: er staan voor komende week nog twee chicklits op de planning. Wees dus gewaarschuwd! Omdat ik nog nooit iets van Pippa Wright had gelezen maar wel positieve dingen over haar had gehoord van andere bloggers was ik erg nieuwsgierig. Ik was dan ook teleurgesteld over het begin van het boek. Waarom dat zeurderige toontje? Waarom de clichés van romans en romcoms in een negatief daglicht plaatsen? Hiermee wekt Wright namelijk de illusie dat zij het zelf totaal anders aanpakt met haar verhaal. En dat is niet zo.

Lizzy gaat los is, naarmate het verhaal op gang komt, een vermakelijk, leuk en bij vlagen zelfs grappig boek, maar ik had er toch meer van verwacht. Meer humor, meer verrassende plotwendingen -zeker na het begin- en leukere personages. Lizzy vond ik bij vlagen namelijk irritant, en dat is nooit goed voor een hoofdpersoon. Ze was te onzeker op momenten dat ze in andere situaties doorpakte, te blind voor de waarheid en op het eind te plots in haar voorkeur. Daarnaast is Randy Jones een te vervelend persoon om te bevatten. Zelfs op zijn goede momenten is hij een naar persoon met wie het moeilijk is compassie te tonen.

Al met al is Lizzy gaat los dus best een leuk boek, maar ik had er absoluut meer van verwacht. Pippa Wright gooit deels haar eigen ruiten in, maar het ligt ook aan haar schrijfstijl. Te negatief in het begin, te slordig achterin, en ertussenin te slecht uitgewerkte personages. Jammer. Ik had met er juist zo op verheugd. Dan maar weer over op Nederlandse chicklits :-)

Lizzy gaat los – Pippa Wright €10,-

6 gedachten over “Recensie: Lizzy gaat los

1. Jammer! Succes met je uitdaging elke dag! Betekent het ook dat je elke dag een boek leest, of heb je er al een paar uit?

1. Ik heb er een paar uit maar ik ben toch heel veel aan het lezen deze week! Nu bijvoorbeeld bezig in het boek van morgen :-) En naast mijn recensies komen er hier en daar ook andere blogposts online!

2. Ik kom dit boek elke keer tegen bij het Boekenfestijn, maar heb het nooit meegenomen omdat het verhaal me gewoon niet zo bijzonder leek. De cover vind ik wel heel leuk!