Recensie: Halverwege het graf

Jeaniene Frost – Halverwege het graf: Uitgeverij Xander

“Alweer een boek over vampiers?”, was mijn eerste gedachte toen ik over de trilogie van Jeaniene Frost hoorde. “Zijn er niet al meer dan genoeg boekvarianten op het vampier-genre verschenen?” Nee dus. Van Buffy the Vampire Slayer tot The Vampire Academy; aan vampiers geen gebrek.

Ook niet in Halverwege het graf, het eerste deel in de Nachtjagers-trilogie van Jeaniene Frost. Hierin wordt het leven van Cat Crawfield gevolgd. Zij is -net als Blade!- half mens, half vampier. Maar in tegenstelling tot de actieheld van het witte doek beschikt zij niet over scherpe hoektanden en een gezonde dosis zelfspot, maar over een ongezonde dosis zelfhaat, verkleurende ogen en haar missie om vampiers uit te roeien is allesbehalve nobel. Haar moeder, een mens, werd als jong meisje verkracht door een vampier, met Cat als gevolg. Cat wordt door haar moeder opgevoed met een sterke afkeer (oke, haat) tegen vampiers en vanaf haar zestiende gaat Cat erop uit om deze donkere wezens naar de andere kant te helpen.

Ze slaagt hier goed in, tot ze op een avond wordt ontvoerd door ubervampier Bones. Hij verdenkt haar ervan voor zijn vijand te werken, maar wanneer hij achter haar unieke mix komt -half vampier maar toch met kloppend hart-, ziet hij in dat hij haar als bondgenoot kan gebruiken. Bones heeft zijn eigen, unieke manier van aanpak en dit botst vooral in het begin nogal. De bikkelharde training die Cat moet doorstaan is echter niks bij de gevaren van de echte wereld. Wanneer de problemen beginnen, is Cat dan wel klaar om die het hoofd te bieden?

halverwege-het-graf

Allereerst moet ik zeggen dat dit boek leest als een trein. Jeaniene Frost schrijft kort, bondig, actief en zonder scrupules. Sterker nog: de scheldwoorden en beledigingen vliegen je om de oren. Bones is een badass, en Frost aarzelt niet om dat kenbaar te maken. Door hem te laten vloeken, door hem vulgaire opmerkingen te laten maken en vooral door hem zo arrogant mogelijk af te schilderen. Dit staat in schril contrast met de preutse, verlegen en bijna maagdelijke Cat, die nogal overdondert wordt door Bones. Ze haat hem, maar begint hem uiteindelijk -uiteraard- ook best te mogen. Ze groeien dan ook steeds meer naar elkaar toe, al wil ze dat voor zichzelf niet toegeven: vampiers zijn immers het ultieme kwaad.

Dit zorgt voor enkele tenenkrommend hilarische stukjes, waarbij het opvalt dat Amerikaanse schrijfsters hun vrouwelijke hoofdpersoon graag zo puur en keurig mogelijk houden. Als een all American girl. Het enige probleem hierbij is dat Cat dit allesbehalve is. Het is fijn dat ze van zich af vecht en een grote bek kan opzetten, maar diep van binnen is ze net zo awkward als Bella van Twilight. En laat dat nu niet mijn favoriete personage zijn uit de vampierenwereld. Gelukkig wordt het gebrek aan echt originele personages goedgemaakt door de actie van het boek.

Werkelijk, de lichaamsdelen spatten nog net niet van de pagina’s af! Wat heerlijk om te lezen. Cat en Bones vormen een uitstekend team en zonder al te veel poeha bezorgen ze hun vijand een behoorlijke slag. Frost blinkt uit in het beschrijven van actiescenes, waarbij haar personages het beste uit de verf komen. Ik heb dit boek dan ook met veel plezier en in hoog tempo gelezen. En ik ben meer dan toe aan het volgende deel. Want hoe ik me ook kan ergeren aan het grove taalgebruik (ik ben echt niet zo preuts) het verhaal zelf staat als een huis, de aantrekkingskracht tussen Cat en Bones is zinderend en de open verhaallijnen zijn een marteling. Ik wil -nee,moet- weten hoe dit verder gaat!

Bedankt Jeaniene Frost, nu kan ik alsnog als de eerste de beste fangirl gaan smachten naar deel twee en drie in een vampierenreeks. To be continued… :-)

Halverwege het graf – Jeaniene Frost €17,95

10 gedachten over “Recensie: Halverwege het graf

1. Al zoveel goeds over gehoord! Ik had het boek gewonnen bij Magictales maar het is na 3 weken ofzo nog steeds niet aangekomen :-/ Als ik je recensie hier zo lees moet ik toch eens dringend gaan horen waar dat boek nu zit, zodat ik eindelijk kan gaan lezen en mee zijn met de hype :D