Recensie: Fiona: In koelen bloede

Harry Bingham – Fiona: In koelen bloede: Uitgeverij Fontein

Fiona: In koelen bloede is alweer het tweede boek over Fiona Griffith, een jonge, nogal excentrieke rechercheur uit Cardiff. Het eerste boek, Fiona, was verrassend, vernieuwend en vooral bizar. Nu het verrassingselement rondom Fiona’s karakter verdwenen is, wat blijft er dan over? Een goede thriller of een doorsnee thriller?

Ik wil niet al teveel verklappen over haar personage, maar laten we zeggen dat Fiona een nogal bizarre, zeldzame geestesziekte heeft gehad waardoor ze niet hetzelfde op gebeurtenissen reageert als de gemiddelde persoon. Dit zorgde in Fiona voor enkele ongelooflijke, grappige en vooral idiote situaties die een heel nieuwe lading gaven aan het boek. Het was een thriller als geen ander. Nu ik de voorkennis heb van haar geestesziekte en bekend ben met het concept, wat blijft er dan over van het verhaal zelf?

Fiona Griffith heeft in dit tweede boek een vaste relatie -al gaat dat van haar kant met vallen en opstaan-, werkt nog steeds bij de politie in Cardiff en is een persoonlijk onderzoek begonnen naar haar jeugd: ze is op tweejarige leeftijd geadopteerd door haar ouders, maar waar kwam ze vandaan? Wat vertelt haar vader haar niet? Op haar werk wordt ze belast met het onderzoek naar de moord op een jonge vrouw. Enkele lichaamsdelen worden in de schuur van een oude vrouw gevonden, maar ook op andere plaatsen in de buurt duiken ineens lichaamsdelen op.

Hiertussen zitten niet alleen delen van de jonge vrouw tussen, maar ook onbekende lichaamsdelen. Van een man.Fiona ontdekt dat er een connectie bestaat tussen de man en de vrouw en duikt dieper in de zaak. Dit doet ze, uiteraard, op geheel eigen wijze. Het botst daarom nogal eens tussen haar en haar leidinggevende, en het zorgt er zelfs voor dat Fiona’s leven ernstig wordt bedreigd..

fiona in koelen bloede

Fiona: In koelen bloede heeft meerdere verhaallijnen. Zo is er de strijd van Fiona tegen haar verleden, haar pogingen om zich aan te passen aan wat de buitenwereld van haar verwacht en haar onderzoek naar haar vader en haar jeugd. Dan is er de moordzaak. Deze is ingewikkeld, gecompliceerd en zet de hele afdeling van Fiona voor een raadsel. En passant worden er ook nog kwesties als het roken van wiet, lesbische liefdes en adoptie besproken. Het is dus absoluut een boek met veel inhoud.

Maar toch. Fiona: In koelen bloede was niet wat ik ervan verwacht had. Ik hou van snelle, vlotte thrillers met een gedreven rechercheur aan het roer die verbanden ontdekt waar niemand anders aan denkt. Dit laatste is zeker een eigenschap die Fiona Griffith bezit, maar qua snelheid schort het nogal. Het verhaal komt maar langzaam op gang, en ik heb het idee dat Harry Bingham in dit boek meer aandacht besteed aan de gekke eigenschappen van Fiona dan de moordzaak en het moordonderzoek zelf. Ja, Fiona is een hilarisch personage waar ik meer over wil lezen, maar ik verwacht bij een thriller meer details over het onderzoek, en zeker ook meer vorderingen in het onderzoek.

Mischien ben ik teveel vernuftige series als Bones en Crime Scene Investigation gewend waarin de moord binnen notime wordt opgelost, maar misschien ben ik ook teveel vlotte, intense thrillers als die van Karin Slaughter en Harlan Coben gewend. Dat zijn boeken die me bij de lees houden, die zorgen voor verrassingen en de vaart erin houden. Dat mis ik teveel bij Fiona: In koelen bloede. Terugkijkend op Fiona miste dat daar wellicht ook, maar toen was er het mysterie van Fiona’s eigenaardige gedrag.

In Fiona: In koelen bloede heb je het kijkje achter de schermen al gehad, de grote troef is al gespeeld. En wat overblijft, wist mij niet dusdanig te boeien dat ik nu een lovende recensie kan neerpennen. Ik hoop dan ook dat deel drie van Fiona, want die komt er ongetwijfeld, meer te bieden heeft.

Fiona: In koelen bloede – Harry Bingham €18,99

4 gedachten over “Recensie: Fiona: In koelen bloede

1. Tja, aangezien je toch wel enthousiast bent over het eerste deel, zet ik hem op mijn lijst incl. deel 2 omdat ik toch wel ergens nieuwsgierig ben geworden…