Recensie: Hoofd op hol

Rachel Gibson – Hoofd op hol: Uitgeverij Karakter

Voor wie mijn blog al langer volgt is dit geen nieuws, maar wie zomaar op mijn blog is beland zal wellicht verrast zijn het volgende te horen: Ik hou van de sensuele chicklits van Rachel Gibson. Dat klopt. Ik ben niet alleen literair ingesteld, of gefocust op romans en thrillers, een sexy chicklit wil er ook wel in bij mij!

Via Boekreviews.nl kwam ik voor het eerst in aanraking met de boeken van Gibson. En wat bleek? Sexy (steaming sexy welteverstaan met uitgebreide seksscènes, de ene nog heftiger en pikanter dan de ander), verleidelijk, grappig en vlot. Ik heb haar eerste boeken letterlijk verslonden, en sindsdien altijd een voorliefde gehad voor deze sensuele boeken.

In Hoofd op hol gaat het om de liefde tussen Kate en Rob. Kate is een ex-privedetective die rust en kalmte zoekt bij haar opa die in een ingeslapen dorpje in Idaho woont. Door een vervelende gebeurtenis heeft ze haar carriere beeindigt en nu helpt ze vooral haar opa veel in de lokale supermarkt die van hem is. Er valt niet veel te beleven in het dorpje, maar de komst van Rob zet alles op zijn kop. Tijdens haar autorit naar het dorpje toe probeerde ze hem namelijk te versieren in een bar, maar ze werd genadeloos door hem afgewezen. En nu woont hij in hetzelfde gehucht als zij…

Rob is een stille, teruggetrokken ex-ijshockeyspeler die niks meer met vrouwen te maken wil hebben. Ook hij heeft het nodige meegemaakt en heeft zijn eigen, begrijpelijke redenen om vrouwen voortaan te schuwen. Maar dan is daar ineens Kate. Zij maakt iets in hem los wat hij al lang niet meer heeft gevoeld. Aan een relatie is hij echter absoluut niet toe, en bovendien wordt hij helemaal gek van Kate. Dat kan toch nooit werken?

(bron: bol.com)
(bron: bol.com)

Wat ik zo fijn vind aan de boeken van Rachel Gibson is dat het verhalen zijn met redelijke diepgang. Het is niet een standaard doktersromannetje, ook al weet je van haar boeken (sorry als ik hierbij iets verraad) dat de man en de vrouw elkaar aan het eind altijd krijgen. Liefde is voor Gibson een gelukkig einde, niet een cliffhanger of zure appel. Dat nooit. Maar dat maakt de boeken ook zo fijn om te lezen. Soms heb ik gewoon een mooi opgezet, sexy liefdesverhaal nodig om me te laten wegdromen en mijn gedachten de vrije loop te kunnen laten zonder aan alledaagse beslommeringen te hoeven denken. Hoofd op hol bood dat, en ik heb weer met volle teugen van dit verhaal genoten.

Ja, het klinkt misschien simpel qua opzet (man en vrouw vinden elkaar leuk, draaien rondjes om elkaar heen, zwichten toch voor de -seksuele- aantrekkingskracht, ontwikkelen gevoelens voor elkaar, worden door een probleem uit elkaar gerukt maar vinden elkaar uiteindelijk toch weer, het einde) maar de manier waarop Gibson speelt met haar personages en verschillende perspectieven biedt onderscheidt haar toch in de chicklitwereld. Niet alleen het perspectief van Kate, maar ook zeker dat van Rob wordt belicht. Er zijn hele hoofdstukken geschreven vanuit het mannelijk oogpunt, en dat zorgt voor een fijne balans. Het is altijd zo makkelijk om mee te gaan in de -soms onlogische- gedachtesprongen van de vrouwelijke hoofdpersonen, dat je soms uit het oog verliest dat er nog een partij is die ook gevoelens en gedachtes heeft.

Wat dat betreft vind ik de boeken van Gibson realistischer dan andere chicklits, juist omdat het verhaal van twee kanten wordt verteld. Maar laat ik niet vergeten voorop te stellen dat schrijfstijl van Gibson vooral erg fijn is. Ze schrijft vlot, met humor en zorgt voor originele verhaallijnen die goed uitgewerkt worden. Daarnaast zet ze altijd sterke, onafhankelijke, slimme vrouwen neer en dat is ook wel zo prettig. We zijn niet allemaal zo klungelig, charmant of lief als Hollywood de vrouw weleens wil afschilderen. We zijn ook carrièrevrouwen, brutale vrouwen of onafhankelijke vrouwen. Die verscheidenheid in personages in Gibsons boeken zorgt ervoor dat ik steeds maar weer opnieuw een boek wil lezen. Ik heb zelfs enkele collega’s al verslaafd gekregen. Heb jij nog nooit een boek van Gibson gelezen? Dan raad ik het van harte aan. Het zal je bevallen, beloofd!

Hoofd op hol – Rachel Gibson €15,-

4 gedachten over “Recensie: Hoofd op hol