Uncategorized

Recensie: Panorama West

Wanda Bommer – Panorama West: Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar

Tijdens de eerste SOTTBC-date raadde sister Petra mij het boek Panorama West aan. “Deze is echt heel erg goed, die moét je lezen”, bezwoer ze me. Ervan uitgaande dat een sister mij geen slecht boek door de neus zou boren, kocht ik het boek. Dit weekend kwam ik er eindelijk aan toe: het eerste boek dat ik weer terug in Nederland las.

Het verhaal kan heel kort worden verteld: Martijn wordt door zijn vriendin Francis meegevraagd naar een familieweek op Terschelling. Daar loopt alles heel anders dan gedacht. Zo kort wordt het ook op de achterflap van het boek medegedeeld, maar dat doet het verhaal geen recht. Panorama West heeft namelijk meerdere lagen, die ook de moeite van het noemen waard zijn. Martijn is een niet al te succesvolle schrijver/ docent aan de Schrijversvakschool. Hij valt enkel op vrouwen van 28 jaar, en zijn nieuwste vriendin Francis, past perfect binnen dit plaatje. Wanneer ze hem overhaalt de kerstdagen met haar familie op Terschelling te vieren, leert hij een heel andere kant van haar kennen. Francis heeft een gecompliceerde band met haar ouders en beide zussen, en het komt tijdens de vakantie dan ook vaak tot een confrontatie. Langzaam maar zeker worden familiegeheimen onthuld en blijkt dat Martijn eigenlijk bar weinig over Francis weet. Het komt uiteindelijk tot een onvermijdelijke slotfinale, die op alle leden van de familie een enorme impact zal hebben.

panorama west

Het boek zelf is opgedeeld in drie delen. Deel 1 wordt verteld vanuit het perspectief van Britt. Zij heeft een relatie met Martijn en is samen met hem op Terschelling. Uit haar verhaal blijkt dat hij er met zijn ex, Francis, al eens eerder is geweest. Wat hier is gebeurd, wordt in deel 2 verteld. In deel 3 blikt Martijn terug op zijn relatie met Francis en de gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de familieweek op Terschelling. Deze indeling is erg prettig, hoewel in deel 1 al enige onthullingen worden gedaan over Francis en de relatie die zij en Martijn hadden. Dit neemt iets van de spanning weg, maar naarmate ik verder las in deel 2, dacht ik niet meer aan deze onthulling. Dit komt omdat het boek zo goed geschreven is.

De spanningen tussen Francis en haar familieleden – en daardoor ook tussen Martijn en zijn schoonfamilie- zijn veelvoorkomend en worden steeds heftiger. Er sluimert heel wat onder het oppervlak, en dit is niet van plan zich verborgen te houden. Chantal en Gemma, de zussen van Francis, zijn beide moeilijke vrouwen in de omgang. Althans, zo lijkt het op het eerste gezicht vanwege de aanvaringen die ze met Martijn en Francis hebben. Naarmate de tijd op het eiland verstrijkt, komt Martijn er echter achter dat Francis ook niet loepzuiver is en zeker ook haar mindere kanten heeft. De familie raakt steeds geïrriteerder, en de spanningen lopen steeds hoger op.

Dit zorgt naast een fijn verloop van het verhaal, ook voor een fijne spanningsboog. Panorama West is zowel een spannend als onderhoudend boek dat de lezer constant op de verkeerde voet zet. Net als Martijn vraag je je af: hoe zit het nu werkelijk tussen Francis en haar zussen? En valt er nog iets te helen? Daarnaast vraag je je af hoe dit in vredesnaam nog goed komt. Wanda Bommer schrijft vlot, onderhoudend en intelligent. Hierdoor is het lezen van Panorama West een ontdekkingstocht die pas op de laatste bladzijde ophoudt.

Ze schrijft over een herkenbaar onderwerp: schoonfamilie. Wat moet je ermee en hoe redt je je ermee?Veel momenten in het boek waren dan ook herkenbaar. Het observeren van Martijn is iets wat ook ik veel doe en heb gedaan, vooral in Vietnam. Ook het introduceren in de familie en de onderlinge banden aftasten is een voor mij bekend fenomeen. Ik had wat dat betreft meteen al een ‘connectie’ met Panorama West. Daarnaast vertelt Bommer uitgebreid over Terschelling, en de grilligheid van het eiland, die bijna symbool staat voor de grilligheid van de familie Cornelisse. Het is een mooie aanvulling op een toch al scherp uitgewerkt verhaal dat verrast, verbaasd en meesleept.

Sister Petra had het helemaal bij het juiste eind: Dit boek moét je lezen!

Panorama West – Wanda Bommer €10,-

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

9 gedachten over “Recensie: Panorama West

1. Heel leuk om te lezen dit! Bracht bij mij ook een boel herinneringen terug aan dit boek. Andere boeken van Wanda Bommer zijn eveneens aanraders. Ik zag dat ze net een nieuwe heeft, ‘De bijvangst’. Ik zal ‘m lezen en je laten weten wat ik ervan vind.

2. Ik weet nog dat ik dit boek in de winkels lag toen ik daadwerkelijk op familieweekend naar Terschelling ging! Ik heb het even aan me voorbij laten gaan, haha.
    Onlangs las ik de drukproef van ‘De bijvangst’, de nieuwste roman van Wanda Bommer. Echt een heerlijk spannend verhaal, met verrassende wendingen. Niet heel veel diepgang, maar gewoon fijn.