Recensie: Duel met paard

Pauline Genee – Duel met paard: Uitgeverij Querido

Dit is alweer het tweede boek dat ik lees voor de leesclub van Een perfecte dag voor literatuur. Het spande er nog even om of ik dit boek wel zou kunnen lezen in verband met mijn vakantie, maar gelukkig arriveerde het boek twee dagen voor vertrek. Ik heb Duel met paard dus kunnen lezen met een kokosnoot in de ene hand, het boek in de andere en mijn voeten in het zand.

Duel met paard heeft in Nederland, zo vernam ik tijdens mijn vakantie via Twitter, al veel positieve aandacht gekregen in de media. Grote kranten loofden het boek en Genee, en ook het boekpanel van De Wereld Draait Door besprak Duel met paard. Zulke lofuitingen kunnen of heel goed aansluiten bij wat ik zelf vind, of er juist voor zorgen dat ik het boek met veel scepsis lees. Ik begon dan ook vertwijfeld aan Duel met paard.

Het verhaal gaat over een paard dat kan rekenen. Althans: dat wordt over het paard gezegd. Hans, het paard in kwestie, wordt onderwezen door zijn meester, Von Osten. Breuken, delen, wortelberekeningen, optellen en aftrekken: Hans komt altijd op de goede uitkomst uit. Door te tikken met zijn hoef geeft Hans aan wat de uitkomst van de rekensom is. Algauw ontstaat er grote aandacht voor Hans, en tijdens een van de voorstellingen komt de Italiaanse schilder Emelio Rendich langs.

Ook hij is onder de indruk van de kunsten van Hans, en besluit een portret te schilderen van zowel Von Osten als Hans. Dit zet echter een scala aan gevolgen in werking, die er uiteindelijk toe leiden dat Rendich niet meer zo zeker is van de gave van Hans. Klopt het echt wel dat dit paard kan rekenen, of is hier toch sprake van trucage? Maar wat voor trucage dan? En waarom twijfelt Rendich ineens zo?

Deze debuutroman van Pauline Genee is een wonderlijk verhaal over de tragische geschiedenis van Hans en Von Osten, die beide echt hebben bestaan. Ook Rendich heeft werkelijk bestaan. Het verhaal is een romantische vertelling over hoe de geschiedenis heeft kunnen verlopen zoals het deed. Genee heeft op geheel eigen wijze haar visie op de gebeurtenissen gegeven, en dat doet dit boek denken aan de verhalen van Thomas Ross. Maar meer nog deed dit verhaal me denken aan het tv-paard Mr. Ed. Nu weet ik uit mijn hoofd niet eens of die wel kon rekenen, of dat het ‘enkel’ een sprekend paard was, maar de vergelijking zat al in mijn hoofd.

Genee_Duel met paard

Duel met paard komt enigszins traag op gang maar als het eenmaal op gang is gekomen, is er ook geen houden meer aan: ik wilde doorlezen. Het Berlijn tussen 1900-1910 wordt prachtig beschreven, onder andere via de hoofdstukken over de buurvrouw van Von Osten, mevrouw Phiel. Daarnaast wordt er geschreven over de industriële ontwikkelingen die gaande zijn in de stad, en het verdwijnen van het traditionele dueleren. Maar boven al is dit een boek over het getalanteerde paard Hans. Het begin verloopt in mijn ogen een beetje stroef, omdat er veel van perspectief wordt gewisseld, en de personages niet goed uit de verf komen.

Dit verandert echter halverwege het boek, wanneer er meer duidelijk wordt over de jeugd van Von Osten, de achtergrond van Rendich en er meer vaart komt in het verhaal over Hans. Genee schrijft op boeiende wijze en weet vaart in het verhaal te krijgen op het moment dat het ook echt nodig is. De visie van Rendich was voor mij het meest interessant, omdat hij een rijke geschiedenis heeft en als schilder de zaken met heel andere ogen bekijkt: gedetailleerder, intenser, gepassioneerder.

Duel met paard is een onderhoudend, uiteindelijk vlot en vooral interessant boek. Want hoe zit dat nu eigenlijk met wonderpaarden? Kunnen ze nu wel of niet echt hoofdrekenen? En kloppen de twijfels van Rendich uiteindelijk wel of niet? Deze twijfels komen pas later in het boek naar voren, zodat je als lezer ook helemaal meegesleept wordt in de bewondering voor Hans. Ik zei het al in het eerste deel van mijn recensie: dit boek heeft veel lof ontvangen. Terecht? Ja. Duel met paard is een heerlijk boek met een wonderlijk onderwerp dat uitzonderlijk goed is uitgewerkt door Genee. Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen.

Duel met paard – Pauline Genee €19,95

Benieuwd naar wat de andere leden van Een perfecte dag voor literatuur van dit boek vonden? Kijk hier!

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!