Recensie: Tien-en-een-nacht

Charles Lewinsky – Tien-en-een-nacht: Uitgeverij Signatuur

Ik ken de boeken van Charles Lewinsky enkel als boeken over de Tweede Wereldoorlog of het Jodendom. Dat hij nu een boek heeft geschreven dat de moderne versie van Duizend-en-een-nacht is, verraste me dan ook. Ik had eerder al eens een hoofdstuk gelezen, en dat smaakte naar meer!

De opzet van het verhaal is precies als bij de klassieker Duizend-en-een-nacht maar dan in een modern jasje. Een prostituee op leeftijd moet de ‘koning’ van de bordelen vermaken met verhalen. Omdat hij de koning genoemd wordt, is zij de prinses. Hij komt vaker voor haar verhalen, dan voor seks langs. De verhalen die ze hem vertelt moeten verrassend, onderhoudend en origineel zijn. Want als de koning zijn zin niet krijgt, zwaait er wat voor de prinses.

tien-en-een-nacht

Tien-en-een-nacht is een heerlijk boek! Charles Lewinsky laat hiermee zien over een uitzonderlijk verteltalent te beschikken. De tien verhalen zijn elk vermakelijk, interessant en grappig. De één over een jongeman met twee hoofden, de ander over een man die probeert zelfmoord te plegen maar hier niet in slaagt en weer eentje over een bottenhandelaar die via zwendelpraktijken probeert botten van heiligen aan de man te brengen. Of wat te denken van het verhaal over een man die rijkdom en succes vergaart maar het allerliefst terug naar Rusland wil om te sterven. Elk verhaal is even boeiend, en elk verhaal heeft een andere boodschap. Wat die zijn, laat ik aan jullie over. Het is veel leuker dit te ontdekken dan de antwoorden voorgekauwd te krijgen, toch?

Vroeger las ik de verzamelde werken van Hans Christiaan Andersen stuk, letterlijk stuk: de bladzijdes hingen na een paar jaar los in het boek. Tien-en-een-nacht deed me erg aan deze verhalen denken. Ik heb het boek in ieder geval met net zoveel enthousiasme verslonden. Als het niet een e-book was, dan had het boek nu een slechte staat gehad! Dit komt ook grotendeels door de fijne schrijfstijl van Lewinsky.

Zijn boek Het lot van de familie Meijer vond ik langdradig en te traag van stof, maar daar heb ik bij dit boek geen enkel moment last van gehad. Lewinsky schrijft prettig, kort, actief en beeldend. Als mensen mij vragen ‘Goh, wat trekt je nu zo aan in lezen? Waarom niet een film kijken?’ dan zeg ik altijd: bij beide wordt een verhaal verteld. Bij de film heb je het beeld er echter bij, en bij een boek kun je het beeld zelf invullen.’ Met Tien-en-een-nacht draaide mijn fantasie overuren. Lewinsky heeft me in mijn hoofd meegenomen naar magische, wonderlijke en vooral bijzondere plekken. Wat dat betreft is dit boek dan ook een aanrader voor elke boekfanaat, elke liefhebber van verhalen. Tien-en-een-nacht is als een Russisch poppetje dat maar blijft verrassen. Begin erin, en verlies je in de fantastische verhalen van Charles Lewinsky. Ik beloof je: je zult je vermaken!

Tien-en-een-nacht – Charles Lewinsky €16,95

6 gedachten over “Recensie: Tien-en-een-nacht