Recensie: Alles wat er was

Hanna Bervoets – Alles wat er was: Uitgeverij Atlas Contact

Het eerste boek dat ik van Hanna Bervoets las was geen roman, maar een columnbundel. In de Volkskrant was ik haar column al eerder tegengekomen, maar ik zocht er niet specifiek om. Haar columnbundel Opstaan, Aankleden, Niet doodgaan was een geweldige verzameling van haar scherpste, eigenzinnigste, humoristische en vooral rake columns. Wat zou ik van haar roman Alles wat er was vinden?

Het boek gaat over een groep mensen die vast is komen te zitten in een schoolgebouw. Ze waren daar op een zondagmiddag om een interview op te nemen met Joeri, een wonderkind. De vierkoppige redactie, Joeri, de moeder van Joeri, zijn leraar en de conciërge zijn overlevers van ‘de knal’. Buiten hangt een giftige mist, en alle communicatie is stil komen te liggen.

De groep moet zonder hulp van buitenaf overleven, maar dit is moeilijk. De voedselvoorraad is beperkt, en het aantal monden dat gevoed is groot. Te groot. Dan begint het groepje kleiner te worden. Er gebeuren steeds onmenselijkere dingen, en Merel, de ik-persoon en onderdeel van het redactieteam, weet niet meer wie ze kan vertrouwen. Dan gaat het ineens van kwaad tot erger.

alles wat er was

Hanna Bervoets is een groot verteltalent. Deze roman bewijst dat maar weer. Ik ben door het boek gevlógen. Het is onderhoudend, slim opgezet, spannend en intrigerend want zo opgesloten zitten met zijn allen met een slinkende voedselvoorraad en geen uitzicht op redding: wat doet dat met je? Wat doet dat met anderen? En wat doet dat met de groepsdynamiek? Bervoets gaat op al deze vragen in met een briljante schrijfstijl en unieke kijk op haar eigen verhaal.

De ontwikkelingen, zorgwekkend en tragisch als ze zijn, worden in een fijn Bervoets-jasje gestoken. Haar columnachtergrond komt in sommige passages duidelijk naar voren, bijvoorbeeld wanneer ze Merel laat vertellen over de liefde. Tragedies zelf worden niet tot in detail beschreven maar als onderdeel van de dag benoemd. Zonder al te veel opsmuk en nog vaker tussen de zinnen door beschrijft Bervoets wat haar groep overlevers overkomt. En dat maakt de impact des te groter.

Wie een happy ending a la Hollywood verwacht kan rustig blijven wachten: die komt er niet. Alles wat er was is een rauw, eerlijk en vooral confronterend boek over overlevingsdrang, menselijk zijn (en het ook blijven) en de samenleving an sich. Ik hebet volle teugen genoten van deze roman, en ik weet nu al dat als ik thuis kom, Lieve Céline het eerste boek is wat ik koop!

Alles wat er was – Hanna Bervoets €19,95

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

4 gedachten over “Recensie: Alles wat er was