Recensie: Barista! Koffie verkeerd

Elsbeth Witt – Barista! Koffie verkeerd: Uitgeverij Xander

Een chicklit lezen op vakantie, hoe heerlijk wil je het hebben? Barista! Koffie verkeerd is het eerste vakantieboek dat ik heb uitgelezen. Dit is het eerste deel uit een trilogie (deel 2 komt in februari uit, deel 3 verschijnt in april) en telt daarom ook ‘maar’ 134 bladzijdes.

Het verhaal is eenvoudig qua opzet: Laura, een barista, heeft al tijden een oogje op een vaste klant. Hij heeft donker, krullend haar en is eigenlijk totaal haar type niet. Ze valt stiekem op blonde jongens, ook met krullen maar daarmee houdt de gelijkenis ook wel op. Ondertussen gaat het niet goed met Barista!, samen met haar collega Iris en haar baas Luigi probeert ze een oplossing voor de teruglopende inkomsten te vinden. En als dat niet genoeg stress oplevert krijgt ze ook nog eens een nieuwe collega, die ze helaas van vroeger kent.

barista! koffie verkeerd

Qua verhaallijnen zit het wel goed met dit eerste deel van Elsbeth Witt. Er is genoeg voer voor de volgende delen, en als lezer kom je qua ontwikkelingen zeker aan je trekken. Daarnaast worden er actuele thema’s aangesneden, waaronder de economische crisis en interraciale relaties. Het vormt een aardige mix dat snel geschreven is en makkelijk wegleest. Maar daar is ook alles mee gezegd.

Het is namelijk niet diepgaand genoeg geschreven. Emoties worden in mijn ogen te makkelijk gepresenteerd zonder verdere uitwerking, en ook gebeurtenissen worden vluchtig beschreven. Het verhaal gaat nergens echt de diepte in. Zelfs de romance tussen Laura en haar mystery klant komt niet goed uit de doeken. Elsbeth Witt heeft teveel in één boek willen stoppen, heb ik het gevoel. Dit was prima geweest, als de uitwerking gedetailleerder was geweest. Nu blijven personages oppervlakkig.

Wat betreft deel 2 en 3: ik hoop dat Elsbeth Witt de verhaallijnen die nu zijn opgezet grondiger heeft uitgewerkt en haar personages meer diepgang geeft. Dat geeft het boek net wat meer sjeu, en leest uiteindelijk fijner. Ik hou dan ook goede hoop dat deel 2 beter is dan dit eerste boek. Het heeft namelijk wel potentie, het moet er alleen uitkomen.

Barista! Koffie verkeerd – Elsbeth Witt €9,95

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

2 gedachten over “Recensie: Barista! Koffie verkeerd