Recensie: Daglicht

Marion Pauw – Daglicht: Uitgeverij Anthos

Iedereen die ik spreek over de boeken van Marion Pauw, zegt dat Daglicht de spannendste van allemaal is. Omdat ik wel eerder Villa Serena en Drift had gelezen, maar Daglicht nog niet, vond ik het hoog tijd om deze thriller er eens bij te pakken.

Het verhaal gaat over Iris Kasteleijn, die zowel single mom als advocate is. Ze probeert zo goed mogelijk de balans in haar leven te bewaren, maar vindt dit moeilijk. Haar zoontje Aron is namelijk autistisch, en de opvoeding is zwaar. Haar moeder is een prima oppas, maar de band tussen hen is slecht. Als op een dag het aquarium met vissen bij haar moeder thuis mankementen vertoont, komt Iris op het spoor van Ray Boelens, de vorige eigenaar van het aquarium.

Iris komt erachter dat Ray haar broer is, maar wanneer ze bij haar moeder om antwoorden vraagt, krijgt ze nul op het rekest. Ze begint zelf te zoeken, en komt erachter dat Ray in een tbs-kliniek zit opgesloten. Hij zou zijn buurvrouw en haar kleine dochtertje op beestachtige wijze hebben vermoord. Iris gaat bij Ray op bezoek maar twijfelt aan zijn schuld: heeft hij die moorden echt wel gepleegd? En waarom blijft haar moeder zo vijandig doen, zodra het om Ray gaat?

daglicht

Daglicht is in mijn ogen eerder een detective dan een thriller. Ik heb niet echt momenten gehad waarop ik het boek echt spannend vond. Het was eerder interessant om te lezen hoe het verhaal zich ontwikkelde, maar spannend? Nee. Marion Pauw schakelt in Daglicht tussen het perspectief van Iris, en het perspectief van Ray. Dit heeft ze mooi gedaan. Het is boeiend om te lezen hoe Ray, ook een autist, tegen de wereld aankijkt. Daarnaast krijg je via hem als lezer een kijkje in zijn leven en dat van zijn buurvrouw. Ook prettig: vanuit het perspectief van Ray krijg je steeds meer een idee wat zich die noodlottige dag bij de buurvrouw en haar dochtertje heeft afgespeeld.

Al met al is Daglicht een boeiend boek, maar is het niet de literaire thriller die het belooft te zijn op de cover. Ik heb niet nagelbijtend op de bank gezeten, maar eerder verrast over de ontwikkelingen in het boek. Ik weet dat het boek vorig jaar is verfilmd en ik ben erg benieuwd hoe de filmmakers dit concept hebben uitgewerkt. Zal er in de film wel spanningsopbouw zitten? En hoe hebben ze het verhaal van Ray in beeld gebracht? Ik denk dat ik na mijn vakantie de film ga kijken, zodat ik een goede vergelijking kan maken.

Vooralsnog rest mij te zeggen dat ik Daglicht zeker een mooi boek vindt, maar wie een literaire thriller verwacht, komt in mijn ogen van een koude kermis thuis. Het is een mooi verhaal, maar er zit geen spanningsboog in. Ik heb mijn aandacht er absoluut bij kunnen houden, vergis je niet, het boek was echter niet wat ik ervan verwacht had (namelijk een thriller). Marion Pauw heeft een goed uitgewerkt, mooi in beeld gebracht en goed verteld verhaal geschreven dat absoluut de moeite waard is om te lezen. Wil je echter lekker huiveren bij een boek? Sla deze dan over.

Daglicht – Marion Pauw €10,-

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

3 gedachten over “Recensie: Daglicht

1. Ik was vooral geraakt door de mooie uitwerking van de verhaallijnen, maar je hebt gelijk dat het inderdaad geen thriller was. Zo kritisch had ik er niet eens naar gekeken, maar jij bent dan ook de echte kenner ;-) Ik ben ook erg benieuwd naar de film, wil hem graag zien!