Recensie: Verkikkerd

Lisette Jonkman – Verkikkerd: Uitgeverij Luitingh Sijthoff

Dit boek had eigenlijk mee gemoeten naar Vietnam. Maar er ging iets mis. Goed mis. Ik kon me namelijk niet inhouden. Ja, het is waar: ik ben een te gulzige lezer. Wat dacht ik ook: een nieuw boek van Lisette Jonkman in huis halen en dat 8 dagen onaangeraakt laten liggen?! Ik hield het nog niet eens 3 dagen vol!

Vorige week las ik mijn eerste Jonkman: Glazuur. Wauw, wat een te gek, grappig en meeslepend boek. Een perfecte chicklit, en nog van Nederlandse bodem ook! Toen ik zaterdag in Arnhem was en ik zag Verkikkerd bij Polare liggen (oke, vooruit: ik heb er bewust naar gezocht) verdween die dan ook meteen in mijn armen. Hebbes! Dinsdag was het genoeg: ik moest en zou dit boek lezen!

Het verhaal doet denken aan een gecompliceerder versie van Sneeuwwitje: prinsesje Lucille -type: populair, totaal gefocust op haar uiterlijk en geen oog voor haar omgeving- gaat vanuit Groningen naar Enschede verhuizen voor haar studie. Het is haar helaas niet gelukt een kamer in het centrum te vinden, en daarom eindigt ze noodgedwongen op de campus, in een huis vol nerds. Geen gestylde, hippe nerds zoals in The Big Bang Theory, maar volbloed nerds. Nerds die niet aan lichamelijke verzorging doen, nerds die zichzelf volproppen met slecht eten en liever in hun kamer World Of Warcraft spelen dan een echt gesprek met iemand te voeren, nerds die totaal wereldvreemd zijn.

Logischerwijs past Lucille hier niet echt tussen. Ze hebben ook stuk voor stuk gekke bijnamen: Hermelien, Chewy, Paladin en Kikker. Kikker is haar favoriete nerd. Hij ziet er namelijk nog best leuk uit. Sterker nog: Lucille voelt zich best aangetrokken tot hem. Maar dat kan toch niet? Ze valt toch zeker niet op nerds? Maar hoeveel ze zich ook probeert af te zetten tegen haar nieuwe omgeving, de nerds kruipen toch onder haar huid. Misschien is het huis en zijn haar huisgenoten lang zo slecht nog niet..

Verkikkerd_large

Verkikkerd is wederom een heerlijk boek. Lisette Jonkman schrijft op toegankelijke, grappige, vlotte wijze over haar personages en de problemen en gedachtes die ze hebben of de situaties waarin ze terecht komen. Ik ken Enschede, maar niet door de ogen van een student of nerd, dus dat was een fijne invalshoek. Zelf ben ik echter nooit een volbloed student geweest -ik woonde fijn thuis en hoefde enkel de afstand van Leeuwarden naar Zwolle te overbruggen- dus ik weet niks van het hebben van huisgenoten en het opstellen van een schoonmaakschema, het behoren tot een studentenvereniging of de jacht naar een kamer. Maar Lisette Jonkman zelf wel. En dat is prettig, want ze weet er op fijne wijze over te schrijven.

Ze legt goed uit waar nodig en ze verklaart veel door dit op bepaalde punten juist niet te doen. Ze laat situaties ook gewoon ontstaan en gebeuren, waardoor je net als Lucille langzaam de studentenwereld wordt ingeleid. De spanningen tussen Kikker en Lucille zijn verleidelijk, spannend en goed uitgewerkt. De liefde tussen die twee is heel erg voelbaar, en daardoor raas je door het boek heen. Veel te snel was Verkikkerd uit, hoewel het toch maar liefst 458 bladzijdes telt.

Ik durf het hardop te zeggen: Ik ben een Jonkman-fan. Absoluut, 100%, zonder twijfel. Wat een geweldige boeken schrijft ze! Ik word haar boeken ingezogen en kan pas weer normaal een gesprek voeren als het boek uit is. Ook Verkikkerd is een perfecte chicklit: leuk, onderhoudend, afwisselend en grappig. In het slotwoord – ja, ook die lees ik soms- belooft Jonkman het volgende: “Als ik ooit bestsellerauteur word, kom ik iedere lezer persoonlijk knuffelen als bedankje.” Lieve Lisette, ik zit er klaar voor! Je boeken gaan als een speer, en ook Verslingerd, je nieuwe boek, zal een groot succes worden. Ik kan niet wachten.

Verkikkerd – Lisette Jonkman €17,50

Ik las dit boek voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

15 gedachten over “Recensie: Verkikkerd