Recensie: Glazuur

Lisette Jonkman – Glazuur: Uitgeverij Luitingh Sijthoff

Dit boek stond eigenlijk op mijn Ik ga op vakantie en ik neem mee-boekenlijst, maar ik kon me gewoonweg niet inhouden: Ik heb me vandaag tegoed gedaan aan Glazuur van Lisette Jonkman!

Haar debuutroman Glazuur won in 2012 de Chicklit.nl Boek van het Jaar Verkiezing. Dan moet het wel een erg leuk verhaal zijn, toch? Glazuur gaat over Sophie, een vrolijke, mega-onhandige spring in het veld. Ze werkt als junior copy writer bij een reclamebureau, een baan die belangrijker klinkt dan hij is: haar belangrijkste dagtaak is het halen van koffie. Haar studievriendin Karlin heeft het wat dat betreft beter gedaan. Zij is de bazin van Sophie, en doet er alles aan om haar het leven zuur te maken. Ontzettend zuur. Karlin deinst er niet voor terug om op slinkse wijze haar zin te krijgen, en dendert hierbij volledig over Sophie heen.

Sophie, toch al niet heel zeker van zichzelf, zwijmelt ondertussen weg bij collega Rein. Die is echter al bezet. Door Karlin. Kan het nog erger? Wanneer haar de zoveelste rotstreek is geleverd, beseft ook Sophie dat het zo niet langer kan met haar leven. Tijd om orde op zaken te stellen! Wat ze hiermee ontketent, is zowel hilarisch als schokkend.

Glazuur-Lisette-Jonkman

Wauw, wauw, wauw: Wat is dit een ongelooflijk leuk boek! Waarom heb ik de boeken van Lisette Jonkman nooit eerder gelezen?! Onder welke steen zat ik? Glazuur is chicklit op zijn best! Het boek heeft humor, originele, leuke en verrassende verhaallijnen en, ook niet onbelangrijk, fijne personages waarmee ik mezelf makkelijk kon identificeren. Ook ik ben onhandig, ook ik kan enorm lachen om taalfouten als Call of Doody (Roep van de Poep!) en ook ik geef mensen bijnamen (Ben Belangrijk, Dikke Jikke: briljant!). Sophie is warrig, chaotisch en slordig, maar ook ontzettend lief, gevoelig en grappig. Het is een uniek chicklit-personage.

Vanmiddag om 1 uur begon ik -hoe fout: op mijn werk- met lezen, en net om 7 uur floepte ik mijn e-reader uit. Wauw! Wat een te gek verhaal. Wat een enorm gevoel voor humor heeft Lisette Jonkman en wat kan ze fantastisch schrijven! Ik kan eigenlijk heel kort zijn over Glazuur: Het is een heerlijk, humoristisch, romantisch en vooral ontroerend boek! Make way Sophie Kinsella: Lisette Jonkman is gearriveerd! Wat kent Nederland toch goede schrijfsters. Haar nieuwe roman, Verslingerd, is momenteel in de maak. Ik kan niet wachten om daar in te beginnen. Maar eerst Verkikkerd. Fijn dat ik dat allemaal nog kan ontdekken :-)

Glazuur – Lisette Jonkman €10,-

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

12 gedachten over “Recensie: Glazuur