Recensie: De drie levens van Tomomi Ishikawa

Ben Constable – De drie levens van Tomomi Ishikawa: Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Sinds 2014 ben ik aangesloten bij de leesclub Een perfecte dag voor literatuur van Not Just Any Book. In december mochten de leden hun boeken voor januari en februari kiezen, en vandaag worden de recensies voor het eerst dit jaar gepubliceerd. Hieronder de mijne van De drie levens van Tomomi Ishikawa:

Ik kwam dit boek vorig jaar voor het eerst tegen, op de blog van Leesdame, en was meteen geintrigeerd. Haar recensie klonk zo veelbelovend! Toen ik het boek van Ben Constable op de lijst voor Een perfecte dag voor literatuur zag staan, aarzelde ik dan ook geen moment: Die wilde ik absoluut lezen!

Het verhaal gaat over de vriendschap tussen Ben (Constable) en Tomomi Ishikawa. Ze wonen allebei in Parijs, en zien elkaar soms langere tijd niet, en daarna juist wel weer vaak. Dan krijgt Ben een brief van Tomomi: ze heeft zelfmoord gepleegd. Haar laptop laat ze aan hem na. Wanneer hij die opent, blijkt het vol te staan met mysterieuze bestanden, waarin Tomomi herinneringen ophaalt, korte verhalen vertelt en veel kennis over Parijs deelt. Er zitten aanwijzingen verstopt die Ben geacht wordt op te volgen.

Zijn speurtocht voert hem langs verborgen plekjes in de metropool, en uiteindelijk zelfs naar New York, waar hij de geheimzinnige maar interessante Beatrice leert kennen. ย Maar de tocht naar het verleden van Tomomi is niet altijd even leuk. Sommige bestanden vertellen over moorden, gepleegd door Tomomi. Ben gaat steeds meer twijfelen over zijn speurtocht: is het wel de bedoeling dat hij zijn doel bereikt? En is Tomomi eigenlijk wel dood? Wat is haar bedoeling?

Constable, De drie levens van Tomomi

De drie levens van Tomomi Ishikawa is heerlijk surrealistisch. Door de Japanse Tomomi kun je de link met Haruki Murakami snel leggen, maar dit is niet geheel terecht. Ben Constable heeft een geheel eigen stijl en heeft een uniek verhaal geschreven. De plottwists spatten van de pagina af, en je weet nooit waar je aan toe bent. Heerlijk!

De zoektocht van Ben is een bizarre onderneming: hij wordt door zijn beste vriendin om een speurtocht om de wereld gestuurd, en hij stelt daar niet al teveel vragen bij. En daar stelde ik dan weer vragen bij: Waarom nam hij zo klakkeloos aan dat Tomomi echt dood is? En waarom gaat hij steeds door met de tocht, ook al beleeft hij er niet echt heel veel plezier van? Gelukkig voert hij hier goede gesprekken mee met Beatrice, maar helemaal duidelijk wordt het allemaal niet.

Maar dat is ook niet de bedoeling, heb ik het idee. Het is per slot van rekening een surrealistisch boek. Het boeit, is goed geschreven en verwart tot de laatste pagina. Wat is echt en wat niet? Het is een vraag die me gedurende het lezen constant bezig hield. De drie levens van Tomomi Ishikawa is moeilijk weg te leggen, juist omdat je een antwoord op deze vragen wilt hebben, en het is daarom teleurstellend dat je niet alle antwoorden krijgt.

De symboliek echter, is prachtig. Het boek staat er bol van, en het is daarom ook aan te raden goed op te letten tijdens het lezen. Ook de filosofische delen zijn prachtig, en het boek is erg gedetailleerd geschreven. Tijdens het lezen kreeg ik meerdere malen zin om naar Parijs en New York af te reizen: Ben Constable schrijft zo uitnodigend! Al met al is De drie levens van Tomomi Ishikawa een onderhoudende roman vol surrealistische waarheden en onbeantwoorde vragen. Hou je er -net als ik- echter van een verhaal goed af te sluiten na de laatste bladzijde? Denk dan nog even na over het lezen van dit boek. Voor de liefhebbers van Haruki Murakami is dit echter een Must-Read eerste klas!

De drie levens van Tomomi Ishikawa – Ben Constable โ‚ฌ13,99

Benieuwd naar meer recensies? Op de site van Not Just Any Book zijn ze terug te vinden!

9 gedachten over “Recensie: De drie levens van Tomomi Ishikawa