Recensie: Aangeschoten wild

Marco van Houwelingen – Aangeschoten wild: Uitgeverij Xander

Een Award-winnend boek lezen? Nog Nederlands ook? Ja, graag! Van Xander uitgeverij kreeg ik Aangeschoten wild van Marco van Houwelingen toegestuurd. Dit boek won de Coffee Company Book Award van 2013. En dat blijkt terecht.

“Een indringend verhaal over vriendschap en identiteit”, staat er op de voorkant. Het is een quote uit het juryrapport. Dat klinkt goed, en ik begon dan ook vol verwachting aan dit boek. Het gaat over de vriendschap tussen Bast en Ischa. Bast bloeit op door Ischa, die veel brutaler en zelfverzekerder is dan hij. Samen bezoeken ze de hoeren, breken ze in op school en gebruiken ze drugs. Dan overlijdt Ischa plotseling. De dromen die ze voor zichzelf en elkaar hadden gesteld, lijken hiermee te vervliegen.

Maar Bast is onrustig. Voor Ischa’s dood bespraken ze het plan om allereerst een vakantie naar Egypte en vervolgens een rondreis door Zuid-Amerika te maken. Bast besluit dit alsnog te doen. In zijn eentje. Tori, de vriendin die hij op dat moment heeft, laat hij achter. Hoewel ze elkaar in het begin van zijn reis missen, begint de afstand hen toch parten te spelen. Bast zondert zich steeds meer af van zijn oude leventje, en verliest zichzelf in zijn nieuwe bestaan als backpacktoerist. In Cuzco -Peru- aangekomen, laat hij zich helemaal gaan: drugs, sex – hij waant zich een rockster. Maar dan begint de donkere kant van Peru hem in te halen.

aangeschoten wild

Aangeschoten wild is een prachtig boek, dat een enorme aantrekkingskracht op me heeft. Hoewel het einde niet helemaal is wat ik had verwacht (niet perse negatief!) kon ik het boek gewoon niet wegleggen. Ik moest en zou weten hoe het met Bast verder ging: in welke problemen zou hij zichzelf nu weer werken? Wie zou hij nu weer van zich vervreemden? Wie zou hij nu weer pijn doen? Hij schrikt er namelijk niet voor terug om mensen te kwetsen. Vriendinnetjes bedriegt hij, vrienden liegt hij voor en zichzelf ontziet hij ook niet. Door zichzelf in de nesten te werken en continu drugs te gebruiken hoeft hij niet na te denken over zijn leven. Hoeft hij niet na te denken over het gemis wat de dood van Ischa bij hem heeft achtergelaten.

Maar Ischa verdwijnt niet helemaal van toneel. Meerdere keren meent Bast hem in iemand te zien, en wordt zijn hoop op een beter einde voor zichzelf gevoed. De teleurstelling wanneer de harde waarheid tot hem doordringt, is elke keer weer hartverscheurend. Zijn backpacktocht is een vlucht, maar zichzelf kan hij niet ontvluchten. Soms lukt het hem gelukkig te zijn, in zijn relatie met Any bijvoorbeeld. Maar het grootste deel van de tijd is hij egoΓ―stisch en destructief.

Tussen de dagelijkse beslommeringen en problemen van Bast door, wordt een mooi beeld geschetst van het leven en de omgeving in Zuid-Amerika. Van Houwelingen heeft zelf door Zuid-Amerika gereisd, en die ervaring komt goed uit de verf in het boek. De prachtige dorpjes en het bruisende stadsleven steken mooi af tegen de rauwe schaduwwereld waarin Bast leeft.

Of het helemaal goed komt met Bast, en hoe, vertel ik hier natuurlijk niet. Daar is dit boek te interessant en indrukwekkend voor. Ik wil iedereen daarom ook aanraden Aangeschoten wild te kopen. Je krijgt er een mooi geschreven, inderdaad indringend en heftig verhaal voor terug dat je lang bij zal blijven. Een mannenvriendschap is zelden zo mooi verwoord, en de zoektocht van een verloren ziel naar zichzelf is zelden zo intens geweest. Aangeschoten wild is in 1 woord: wauw..! Ik kan niet wachten op de volgende winnaar van de Coffee Company Book Award!

Aangeschoten wild – Marco van Houwelingen €15,-

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

4 gedachten over “Recensie: Aangeschoten wild

1. Wauw, dit lijk me echt een prachtig boek! Die wil ik zeker nog eens lezen! Ik lees nu over psychiater Remco Dijkstra en zijn wereldreis. Tof om zo tussen het verhaal door veel over een land te leren!