Recensie: Het bastaardmeisje

Maria Tarditi – Het bastaardmeisje: Uitgeverij Boekerij

Italie, de jaren ’30 in de vorige eeuw. Een klein meisje wordt in huis opgenomen bij een rijke boerenfamilie. Hiermee verandert het verloop van haar leven op een manier die ze nooit had kunnen bedenken.

In Het bastaardmeisje wordt het verhaal vanuit het bastaardmeisje Gemma verteld. Ze is zes jaar oud wanneer ze door Pietrino en zijn familie wordt opgenomen. Haar leven verloopt redelijk soepel. Voor het eerst in haar leven is ze gelukkig. Gemma leert zelfs vriendschap te sluiten met de andere kinderen in het dorp, die haar voorheen vooral pestten. Haar oma is haar steun en toeverlaat. De verhalen die zij vertelt zijn een lichtpuntje in saaie tijden. Gemma is op haar beurt het lievelingetje van haar oma.

De dynamiek van de familie verandert wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Gemma is dan 11 jaar. Ze wordt snel volwassen, en schud haar vroegere angsten en zotte idealen van zich af om haar gezin te helpen met rondkomen. Op de kostschool waar Gemma op dat moment heengaat, ontwikkelt ze een diepe vriendschap met haar broer, Nino. Ze zijn er voor elkaar wanneer er slecht nieuws van thuis komt, en kunnen het erg goed met elkaar vinden. Te goed, want opeens ontdekken ze dat ze verliefd zijn op elkaar. Hopeloos verliefd. De schande voor de familie zou te groot zijn om te overwinnen, en zowel Gemma als Nino weet niet wat ze te doen staat.

het bastaardmeisje

Het bastaardmeisje is een chronologische vertelling over het leven van een meisje dat in de steek wordt gelaten door haar biologische ouders, per toeval belandt bij een rijke familie, een fijne jeugd heeft maar op wrede wijze leert volwassen te zijn. Een coming-of-age dus. De schrijfstijl van Tarditi is mooi, beeldend en gedetailleerd. De liedjes en sprookjes over heksen die Gemma in haar jonge kinderjaren hoort, blijven haar haar hele leven bij en ze vormen bovendien een fijne aanvulling op het verhaal. Tarditi is een begenadigd verhalenvertelster.

In het boek wordt een goed beeld geschetst van het vooroorlogse Italie, en het noodlijdende Italie tijdens en vlak na de oorlog. De verschrikkingen worden verteld aan de hand van voorbeelden van situaties waarin bekenden en familieleden van Gemma in terechtkomen. De delen over de oorlog zijn interessant, maar hadden wat mij betreft ingekort kunnen worden. Uiteindelijk was ik meer nieuwsgierig naar het verhaal over Gemma’s leven, dan die over het leven van iedereen om haar heen. Het spreekt voor Tarditi dat zij zoveel mogelijk wil vertellen, maar dit komt niet altijd even goed uit de verf. Sommige delen halen de vaart zelfs uit het verhaal.

En dat is jammer, want het verhaal zelf is mooi, ontroerend en naar het eind toe vooral erg droevig. Het contrast tussen het onwetende maar gelukkige meisje en de getroebeleerde, verwarde jonge vrouw die Gemma uiteindelijk wordt, is enorm. Tarditi heeft echter op nauwgezette, mooie wijze geschreven over het leven van zomaar een meisje in Italie. Hoewel op de cover wordt geadverteerd met het verhaal  als zijnde een ‘Italiaanse liefdesgeschiedenis’ is het veel meer dan dat.

Sterker nog: de liefde waarover gesproken wordt, komt pas in het laatste deel van het boek uit de verf. Het einde is bijna Shakespeariaans, vol drama en leed. Het bastaardmeisje is een boek dat je ontroert, meesleept en moeilijk los laat. Wederom een Italiaanse roman die ik met veel plezier heb gelezen!

Het bastaardmeisje – Maria Tarditi €19,95

6 gedachten over “Recensie: Het bastaardmeisje

1. Dit klinkt als een mooi verhaal! Hoewel ik meestal liever boeken lees die goed af lopen zou ik deze toch wel eens willen proberen, dankzij je recensie!