Recensie: Euforie

Christiaan Weijts – Euforie: Uitgeverij Arbeiderspers

Vorig jaar op het Boekenfestijn kocht ik Euforie van Christiaan Weijts al, maar ik ben er nooit aan toe gekomen (lees: Ik was meer geinteresseerd in het lezen van andere boeken). Omdat ik in 2014 meer Nederlands werk wil lezen, leek het begin van het jaar me een meer dan goede aangelegenheid om alsnog het boek van Christiaan Weijts uit de kast te trekken.

Het verhaal is kort qua opzet, maar lang qua uitwerking. Het leven van architect Johannes Vermeer (nazaat van) komt op zijn kop te staan wanneer er in Den Haag een bomaanslag in een tramtunnel plaatsvindt. Hij wordt door de politie gesommeerd om te helpen; door het grote aantal gewonden en doden zijn er niet genoeg ambulances beschikbaar om mensen naar het ziekenhuis te vervoeren. Omdat Vermeer een busje heeft, moet hij meekomen. Hij helpt meerdere mensen, en meent in een van de gewonden zijn oud-klasgenootje Isa te herkennen.

Een paar maanden later is het architectenbureau waar hij voor werkt in de running om de plek van de aanslag te herbouwen. Hun plan is niet direct een grote kanshebber, maar de link tussen Vermeer en de bomaanslag blijken een gouden vondst te zijn: zijn behulpzaamheid wordt uitgebuit om de opdracht binnen te slepen. Vermeer zelf is hier verbolgen over –hield zijn betrokkenheid bij de aanslag in eerste instantie zelfs maandenlang geheim-, maar gaat erin mee. Dit levert niet alleen in de media, maar ook thuis problemen op die hij het hoofd moet zien te bieden. Ondertussen krijgt hij de herinnering aan Isa maar niet uit zijn hoofd.

unknown

Euforie is een behoorlijk dikke pil. Weijts wijdt uit over verschillende onderwerpen, en voert soms lange betogen voor of tegen een onderwerp. De architectuur wordt uitgebreid besproken, en deze passages zijn in het begin van het boek nog interessant, maar naarmate het verhaal vordert en de alinea’s vol blijven staan met verhandelingen begint het een stoorfactor te worden. De beschrijvingen zijn te langdradig, te pretentieus haast. Bovendien haalt het de vaart uit het verhaal.

Want het verhaal zelf is goed. Weijts beschrijft goed hoe een architect die zelf liever niet teveel in de belangstelling staat en enkel groots dróómt in de spotlights wordt geduwd en tegen zijn zin in moet omgaan met de gevolgen die dit heeft. Het boek werd genomineerd voor onder andere de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs, en won in 2012 de BNG Literatuurprijs. Het boek wordt bejubeld om zijn gewaagde stijl en uitgebreide vertellingen. In grote lijnen valt dit inderdaad te bewonderen. Het onderwerp wordt goed uitgediept, en het is lange tijd geleden dat personages en situaties zo werden uitgediept en zo uitgebreid werden beschreven.

Hulde daarvoor, maar de filosofische inslag betreffende architectuur, jongerencultuur en nieuwsgaring had minder gekund. Veel minder. Ben je echter een liefhebber van architectuur en filosofie? Dan is Euforie je op het lijf geschreven! Ik was daarentegen blij toen ik het boek dicht kon slaan. Weijts is zonder meer een goede schrijver, maar ik lees liever een korter, bondiger boek van hem.

Euforie – Christiaan Weijts €21,95

Dit boek las ik voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

13 gedachten over “Recensie: Euforie

1. Van dit boek heb ik het begin gelezen. Het sprak me niet aan en toen heb ik het boek weggelegd. Ooit wil ik mijn best doen om de roman echt uit te lezen, want zo te horen is het wel de moeite waard.

1. Ik had ook steeds de neiging om ‘m weg te leggen, maar ik dacht: verdorie, dit is het tweede boek dat ik voor Ik Lees Nederlands lees, ik moet doorzetten! :-) mocht je die druk ooit ook voelen, dan zou ik ‘m weer oppakken!

2. Het begin van dit boek vond ik erg goed (daar heb ik ooit een Eerste Hoofdstukken postje over geschreven en ik besloot dat ik het graag wilde lezen), maar verderop had ik dezelfde soort problemen als jij: te gedetailleerd en pretentieus. Ik heb het niet uitgelezen. Ik ben blij met jouw recensie, ik ben dus niet de enige die er moeite mee had.