Recensie: Kleine kans op morgen

Nathaniel Rich – Kleine kans op morgen: Uitgeverij Ambo/Anthos

Wat doe je als er een ramp plaatsvindt? De meesten van ons denken hier liever niet over na -en terecht want de doemscenario’s die je kunt bedenken zijn eindeloos en angstaanjagend- maar Mitchell kan aan niets anders denken. In Kleine kans op morgen neemt Nathaniel Rich een kijkje in de bizarre what if-wereld van natuurrampen, kansberekeningen en trauma’s.

Mitchell, de hoofdpersoon uit Kleine kans op morgen maalt, piekert en berekent de kansen dat een ramp echt gaat gebeuren. En daar is hij goed in. Angstaanjagend goed. Hij wordt al snel weggekaapt bij zijn saaie accountantsbaan door een jong, mysterieus bedrijf die in hem het nieuwe talent ziet wat ze nodig hebben om uit te groeien tot marktleider. Mitchell gaat helemaal op in zijn werk, en raakt steeds meer uitgeblust.

Elsa is zijn enige contact met de buitenwereld. Zij lijdt aan een zeldzame ziekte waarbij de kans enorm groot is dat zij zonder waarschuwing een hartaanval krijgt. Ze zou, in Mitchells ogen, dus een uiterst voorzichtig leven moeten lijden, maar dit doet ze niet. Sterker nog: ze staat vol in het leven. Dat is iets wat onbegrijpelijk is voor Mitchell, maar hij leert wel van haar. De kennis die hij van haar opdoet redt zijn leven uiteindelijk wanneer New York daadwerkelijk wordt getroffen door een ramp. Mitchell verandert hierdoor, en staat ineens voor keuzes die hij van tevoren nooit had kunnen berekenen.

kleine-kans-op-morgen

Kleine kans op morgen is een fascinerend boek dat je aan het denken zet: hoe groot is de kans eigenlijk dat er een chemische ramp gebeurt, er alsnog oorlog uitbreekt tussen het Westen en het Oosten of een natuurramp zich voltrekt? De scenario’s die Mitchell beschrijft zijn doodeng en uiterst gedetailleerd. Maar het boek heeft meer te bieden. Mitchell is een echte piekeraar. Zijn vreemde, scheve gedachtegang wordt tot in de kleinste details uitgewerkt. Het levert soms goede inzichten op, maar deze passages zijn eerder langdradig dan makkelijk door te komen.

Gelukkig worden deze momenten gauw afgewisseld met de verschrikkingen die plaatsvinden. Dit klinkt cru, maar deze passages zijn reuze interessant. Rich heeft duidelijk nagedacht over dit boek, en heeft veel onderzoek gedaan. Je komt tijdens het lezen steeds weer leuke weetjes tegen en gaat onbewust rekening houden met een mogelijk ramp. Uiteindelijk verandert de ramp in New York Mitchells karakter enorm, en de manier waarop dit -geleidelijk- gebeurt, is knap uitgewerkt door Rich. Al met al is Kleine kans op morgen een interessante roman die bij vlagen subliem is, maar het vooral moet hebben van de details.

Kleine kans op morgen – Nathaniel Rich €19,95

Dit boek las en recenseerde ik eerder voor Boekreviews.nl

4 gedachten over “Recensie: Kleine kans op morgen

1. Klopt, het had ook heel anders uit kunnen pakken, maar Rich waakt er goed voor dat de kwaliteit van het verhaal goed gewaarborgd bleef. Leuk om te horen dat je nieuwsgierig bent naar Kleine kans op morgen :-)