Recensie: Stuk

Judith Visser – Stuk: Uitgeverij Boekerij

Wat krijg je als je een onzeker meisje met overgewicht, een harde school en het ideale tienermeisje bij elkaar zet? Een verhaal dat helemaal uit de klauwen loopt. Carrie is de horrorversie van pestgedrag dat zijn tol eist, maar Judith Visser kan er ook wat van!

Elizabeth is te dik, vindt zichzelf niet knap genoeg en heeft geen vriendinnetjes. Ze zit op het Mercatus College in Rotterdam, waar ze al drie jaar gepest wordt. Dit gebeurt onder de radar; niemand heeft iets door, zelfs de leraren niet. Thuis staat Elizabeth er alleen voor. Haar moeder werkt vaak tot laat in de avond door en haar vader is met zijn nieuwe vriendin naar Amerika geΓ«migreerd. De enige met wie ze kan praten is haar ratje. Op school heeft ze totaal geen aansluiting.

Ze is verliefd op Alec, een sympathieke jongen. Hij heeft echter een relatie met Riley, het schoolvoorbeeld van het ideale tienermeisje. Elizabeth is hartstikke jaloers op Riley, en fantaseert erover dat zij Riley is, dat zij Alec kust, dat hij haar hand vasthoudt, dat hij van haar houdt. Dan doet zich een kans voor die ze niet kan laten liggen en loopt haar leven compleet uit de hand.

Boekrecensie Judith Visser

Stuk wordt aangekondigd als literaire thriller, maar deze stempel is in mijn ogen onjuist. Het is een lekker boek dat fijn wegleest, maar literair is het niet te noemen. Ik denk dat Stuk eerder thuishoort in de categorie Young Adult. De schrijfstijl van Visser en de onderwerpen lenen zich hier uitstekend voor. Stuk is een goed geschreven, hier en daar ietwat onrealistisch maar wel uiterst actueel boek. Pesten is een probleem van alledag, en de manier waarop dit voor alle betrokken partijen uit de hand kan lopen is in Stuk goed neergezet. Judith Visser is goed in het hoofd van een getergd tienermeisje gekropen, en haar woede spat van elke bladzijde.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de verfilming van Stuk. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat hiervan. Films naar de hand van de boeken van Carry Slee – denk: Spijt!– deden het ook goed, dus ik verwacht dat ook Stuk goed zal scoren in de bioscoop. Het zal echter -net als het boek- vooral een film zijn voor tieners. Ik hoop dat de complexiteit van Elizabeths personage en de gestage aftakeling van Elizabeth naar haar donkere kant goed verwerkt worden in het verhaal. Anders wordt het geheel te ongeloofwaardig, ben ik bang.

Stuk – Judith Visser €7,50

Dit boek las ik in het kader van mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands!

11 gedachten over “Recensie: Stuk

1. Ik vond het wel een fijn boek, maar niet super spannend ofzo. Heb je meer boeken van haar gelezen? Ik vond Oversteken van haar ook wel goed! Ik heb ‘m nog wel liggen voor de ruil ;-)

2. Ik heb het boek gekocht via ibooks en dit is het eerste Nederlandse boek die door een nederlander is geschreven. Meestal lees ik boeken die door Amerikaanse of Engelsen geschreven worden. Dit is echt een aanrader!

1. Daar heb ik nog niet naar gekeken. Eerst maar eens verder lezen en dan kijk ik wel verder, maar ik denk het wel.