Recensie: Als de regen niet valt

Maggie O’Farrell – Als de regen niet valt: Uitgeverij Artemis & Co.

Voor Boekreviews.nl las ik eind 2013 het boek  Als de regen niet valt van Maggie O’Farrell. Geheel in stijl las ik dit boek tijdens een meer dan regenachtig weekend. Het gaat over het gezin van Gretta en Robert. Robert verdwijnt op een zonnige zomerdag, en Gretta ziet zich geroepen de hulp van haar kinderen in te schakelen om hem terug te vinden.

Dat gaat echter niet zonder slag of stoot. Haar zoon, Michael, is getrouwd met Claire maar hun huwelijk staat op springen. Dan is er Monica, de oudste zus. Zij is verwikkeld in een relatie waarbij haar man kinderen heeft van zijn ex-vrouw. De kinderen hebben een hekel aan haar, en de stress waaronder ze lijdt is enorm. Tot slot is er het jongste zusje, Aoife. Zij is geëmigreerd naar Amerika en bewaard een groot geheim. Zij en Monica zijn totaal van elkaar vervreemd. Toch zullen deze drie broer en zussen met elkaar moeten samenwerken om hun vader te vinden. Dan blijkt dat hun moeder meer weet over de reden van zijn verdwijning.

als-de-regen-niet-valt

Als de regen niet valt is een treurig relaas over een familie die aan losse draadjes aan elkaar hangt, zonder dat de familieleden dit door hebben. Elk familielid kampt met problemen die zijn of haar rol binnen het gezin beïnvloeden. Dit is op prachtige wijze beschreven. Het kleine leed van het individu wordt het grote leed van de familie. De verdwijning van vader Robert is de bindende factor in dit boek. Zonder de verdwijning zouden de gezinsleden nooit bij elkaar zijn gekomen.

De ontknoping van het verhaal wordt tergend langzaam verteld, geheel passend bij de hete zomer die in het boek wordt beschreven. Als de regen niet valt is een boek om bij achterover te leunen en rustig te laten bezinken. Het is heerlijk om een verhaal zo diep tot je te kunnen laten doordringen. Met dit boek waan je je weer even in de roerige jaren ’70, en de normen en waarden die in Als de regen niet valt worden beschreven zijn heerlijk nostalgisch. De onderlinge verhalen van de gezinsleden zijn prima opgebouwd, en je krijgt als lezer een goed beeld van de karakters van zowel de kinderen als Gretta. Het zijn levendige personages geworden.

Niet elke verhaallijn heeft een positief einde, maar dat is des te realistischer. “Alles aan deze roman klopt”, oordeelde The Guardian. Ik kan me hier volmondig bij aansluiten. Als de regen niet valt is een onverwacht fijn boek, dat je meevoert naar een ander tijdperk en je op je gemak laat kennismaken met de problemen die binnen een gezin spelen. Op gevoelige, tedere wijze wordt beschreven hoe een gebroken gezin langzaam maar zeker weer opkrabbelt, zonder dat het saai of langdradig wordt. Dit boek is een klein pareltje, dat ik iedereen aanraad.

Als de regen niet valt – Maggie O’Farrell €19,95

3 gedachten over “Recensie: Als de regen niet valt