Recensie: Een weeffout in onze sterren

John Green – Een weeffout in onze sterren: Uitgeverij Lemniscaat

Bij de verkiezing ‘Beste boek van 2013’ staat dit boek verrassend vaak bovenaan in de lijsten van mede-boekenbloggers. Omdat het boek me aan alle kanten werd aangeraden, besloot ik dat ik niet achter kon blijven: ook ik heb nu Een weeffout in onze sterren gelezen.

Ik kreeg het boek met de kerst, en het was het laatste boek dat ik in 2013 heb gelezen. Het enige wat ik over Een weeffout in onze sterren wist is dat het een ontroerend boek is over twee zieke tieners die de reis van hun leven maken. John Green wordt overal opgehemeld en hij is een ware bestsell-auteur in Amerika. Toen ik de achterflap las, raakte ik –zacht gezegd- geïntrigeerd.

Het verhaal gaat over de zestienjarige Hazel en de zeventienjarige Augustus, oftewel Gus. Hazel heeft kanker, Augustus had kanker. Ze ontmoeten elkaar in een praatgroep van de kerk en voelen zich meteen tot elkaar aangetrokken. Beide zijn helemaal weg van het boek ‘Een vorstelijke beproeving’ van de Nederlandse schrijver Peter van Houten. Hij schrijft over een meisje dat kanker heeft, en ze kunnen zich ontzettend goed identificeren met het boek: eindelijk iemand die weet wat zij meemaken!

Ze schrijven hem een fanmail, en daar komt antwoord op. Hij schrijft Hazel dat ze, mocht ze eens een keer in Amsterdam zijn, ze langs kan komen en dat hij vragen over het einde van het boek voor haar zal beantwoorden. Hazel en Gus besluiten daarop de reis te maken, nu het nog kan. Maar bij aankomst in Amsterdam blijkt het allemaal totaal anders te lopen dan ze konden vermoeden.

De meer bekendere, Engelse versie. Ik las het boek in het Nederlands.

Een weeffout in onze sterren, het is inderdaad een mooi boek. Het verhaal is ontroerend, de gebeurtenissen verrassend en de emoties puur. Daarnaast zijn de overpeinzingen van Hazel en August mooi en diepzinnig. Het is echt een stel tieners met een goede set hersenen. En toch.. Als ik deze factoren bij elkaar optel zou ik de volgende formule hebben: ontroering + verrassing + emoties + mooi en diepzinnig = geweldig boek. Toch kom ik daar niet op uit. Ja, het is mooi geschreven, en ja het is ontroerend. Maar ik mis iets. Het boek heeft me niet bij de strot gegrepen en pas weer losgelaten na het laatste woord.

Ik kon het boek zelfs makkelijk wegleggen, en later weer oppakken. Dat zou niet moeten, op de recensies afgaand. Een boek als De dag dat ik doodging van Tania Bongers vond ik veel heftiger, veel harder binnenkomen. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen, misschien was ik te sceptisch, of misschien vind ik literatuur voor jongeren gewoon niet interessant genoeg.

Wat het ook is: Ik heb veel minder genoten van Een weeffout in onze sterren dan ik van tevoren had verwacht. Het is een mooi boek, absoluut. Het is meeslepend, ontroerend en puur, maar het is wellicht gewoon niet een boek dat voor mij bestemd is. Jammer, want ik keek hier zo naar uit. Toch is hier ook een voordeel uit te halen: Ik kan dit boek nu tenminste achter me laten. Ja, het is mooi, maar het wordt nooit mijn boek van het jaar.

Een weeffout in onze sterren – John Green €16,50

13 gedachten over “Recensie: Een weeffout in onze sterren

1. Ahhh… Wat jammer! Ik gok (denk ik dan) dat het dan vooral te maken heeft met dat jeugdliteratuur je niet zo enorm trekt? Ik weet het anders ook niet. Of het boek is gewoon teveel opgehemeld. ;)

2. Jammer joh dat het boek je enigszins tegenviel, vooral omdat je er zulke hoge verwachtingen van had! Ik heb eigenlijk geen idee of het wel iets voor mij is, hij staat wel op de lijst, mede door alle lovende berichten, maar normaal trekt jeugdliteratuur me niet echt, maar wie weet…