Recensie: Zusje

Rosamund Lupton – Zusje: Uitgeverij Boekerij

Een thriller over een vrouw die als enige vermoedt dat de zelfmoord van haar zus moord was. Dat kwam me een aantal maanden geleden wel erg bekend voor. Ik had net Nachtzwemmen van Lucy Clarke gelezen, en Zusje van Rosamund Lupton kon me daarom niet erg interesseren. Tot ik het dit weekend alsnog las.

In Zusje wordt Beatrice geconfronteerd met de verdwijning van haar zus Tess. Beatrice woont in New York maar keert terug naar Londen, waar Tess en haar moeder wonen. Tijdens de speurtocht naar Tess komen ze erachter dat ze zwanger was. Beatrice is geschokt: ondanks het vele contact wat ze als zusjes hadden, had Tess haar nooit ingelicht. Ze merkt dat ze gaat twijfelen aan de band die zij en haar zus hadden, maar wanneer haar zus dood wordt gevonden in Hyde Park, twijfelt ze geen seconde. Ook al zegt de politie dat haar zus zelfmoord heeft gepleegd, Beatrice weet wel beter: haar zus is vermoord. Maar door wie?

Haar zoektocht naar de waarheid voert haar langs de vriendenkring van Tess, maar ook langs het ziekenhuis waar Tess beviel van een dood kindje, het onderzoekscentrum naar gen-therapie waar ze zich had aangemeld voor onderzoek en de politie, die weigert haar te geloven. In het boek worden passages over de speurtocht afgewisseld met passages waarin Beatrice haar verhaal doet aan een advocaat. Hieruit blijkt meteen dat Beatrice het juist had: Tess is vermoord. Samen met de advocaat werkt ze naar de slotfinale toe: de onthulling van de moordenaar.

zusje---rosamund-lupton[0]

Dit neemt behoorlijk wat spanning weg: Je weet immers al dat Tess wel degelijk is vermoord en dat Beatrice het dus bij het juiste eind had. Het zou fijn zijn geweest als dit nog geheim werd gehouden tot het eind, zodat je als lezer ook meer aan het verhaal ‘moord of zelfmoord’ gaat twijfelen. Maar zo heeft Lupton het verhaal niet opgebouwd. Het verhaal van Beatrice wordt namelijk aan Tess vertelt. Het is een soort open brief aan haar, waarin ze duidelijk uiteenzet wat haar dood met haar geliefden heeft gedaan. Ook beschrijft Beatrice hierin haar zoektocht naar de moordenaar, en legt ze onuitgesproken misverstanden uit en verzoent ze zich op meerdere punten met haar zus, op wie ze steeds meer gaat lijken.

Het eind is onverwacht, en spannend. Meer kan ik hier absoluut niet over zeggen want de hele opbouw van het verhaal hangt hiermee samen. Dit klinkt wellicht mysterieus, maar degenen die het boek al hebben gelezen weten direct wat ik bedoel. Het verrassingselement dat Lupton haar lezers aan het eind van het boek voor de voeten werpt is erg goed gedaan. De uitwerking is perfect gedaan. Ik vind het erg knap hoe Lupton haar lezers toch nog zo op het verkeerde been weet te zetten. Tijdens het lezen ontwikkel je namelijk scenario’s in je hoofd, maar geen van allen blijken de juiste te zijn wanneer de ware moordenaar wordt onthuld.

Het enige echte minpunt van dit boek vind ik de vele dingen die erbij worden gehaald. Met name het verhaal over de taaislijmziekte waarvan Tess drager was en gen-therapie krijgen veel aandacht. Dit is terecht,want het draagt bij aan de ontwikkeling van het verhaal, maar het wordt hier en daar wel erg technisch. Jammer, want het haalt de flow uit het verhaal. Voor de rest kan ik enkel zeggen: Wat een mooi opgezet, best spannend -vooral aan het eind- en goed uitgewerkt boek. Ik snap best waarom half Nederland zo gek was op dit boek. Ik vond het een goed, maar niet spectaculair boek. Zonder het briljante einde had het boek me een stuk minder geboeid. Het is maar goed dat Lupton weet hoe ze er een eind aan moet breien.

Zusje – Rosamund Lupton €10,-