Recensie: Blauw water

Simone van der Vlugt – Blauw water: Uitgeverij Anthos

Het leuke van het uitzendbureau waarvoor ik werk is dat ik mijn eigen kerstkadootje mag uitkiezen. Er was dit jaar veel keuze, waaronder een dvdbox van Earth -een prachtige natuurdocumentaire van de BBC-, een Pathebon, bodybutter van The Body Shop en een boek van Simone van der Vlugt, Blauw water. Daar is mijn keuze op gevallen! En verhip, het is me gewoon gelukt om deze tijdens de kerstdagen te lezen. Een kerstwonder an sich!

Blauw water had ik nog nooit gelezen van haar, in tegenstelling tot vele andere -oudere- boeken. Ik was dan ook verrast over het abrupte, plotselinge en vooral heftige begin. Je wordt vanaf de eerste zin het verhaal ingezogen en vanaf dat moment is er geen rust meer: het verhaal is een grote rollercoaster aan emoties, gebeurtenissen en ontwikkelingen. Je zit constant op het puntje van je stoel -of bank in mijn geval.

Het verhaal beschrijft de gijzeling van Lisa. Ze staat in haar tuin de was op te hangen als ze ineens oog in oog staat met een vreemde man. Ze probeert haar huis in te vluchten maar slaagt er niet in hem buiten te sluiten. Vanwege haar zieke dochtertje Anouk kan ze geen ontsnappingspoging wagen. De man blijkt een ontsnapte tbs’er te zijn. Zij en Anouk maken geen schijn van kans.

Het enige dat ze kan proberen is hem tevreden te houden. Wanneer er een verdwaalde vrouw aan de deur komt om de weg te vragen, lijkt haar redding nabij. Maar dan gebeuren er dingen die ze beide niet kunnen voorzien, en wordt de gijzeling een stuk ernstiger dan Lisa had kunnen bedenken.

blauw water

Wat ik heel fijn vond aan dit boek is de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich opvolgen, en de actualiteit die voorop staat. Verlof voor tbs’ers stonden in 2008, toen dit boek verscheen, hoog op de politieke agenda. Van der Vlugt beschrijft op angstaanjagende manier wat er mis kan gaan bij zo’n verlof. Normaal gesproken is Saskia Noort degene die inspringt op de actualiteit in haar boeken, maar Simone van der Vlugt bewijst met dit boek ook zeker over dit talent te beschikken.

Blauw water heb ik werkelijk in een ruk uitgelezen, ik denk dat er niet meer dan drie uren overheen zijn gegaan voor ik het uit had gelezen. Alle lof gaat daarvoor naar Van der Vlugt en de opbouw van haar verhaal. Vanaf de eerste zin is het spannend, zit je net als Lisa vast in een gijzeling en wil je dolgraag weten hoe dit afloopt. Blauw water is een thriller zoals ik ze het liefst lees: spannend, snel en nietsontziend.

Blauw water – Simone van der Vlugt €7,50