Recensie: Een roos in de woestijn

Marte Jongbloed – Een roos in de woestijn: Uitgeverij Cupido

Via Twitter kwam enige tijd geleden de oproep langs van schrijfster Marte Jongbloed om bloggers en recensenten te vinden voor haar nieuwe boek Een roos in de woestijn. Wie geinteresseerd was in een vooruitlees-exemplaar kon dat bij haar aangeven, en zij zette de gegevens door naar haar uitgeverij. Zodoende bevond ik me de afgelopen week in de wereld van Jemen, het basisonderwijs en meisjesscholen.

Een roos in de woestijn is het veelzijdige verhaal over Liset. Ze werkt samen met haar beste vriendin Roos als juf op een basisschool maar dan komt Roos bij een ongeluk om het leven. Met de broer van Roos, Pieter, begint Liset na de begrafenis met het opruimen van het appartement van haar vriendin. Tussen haar spullen vinden ze een Arabisch document. Roos blijkt bezig te zijn geweest met het opzetten van een meisjesschool in Jemen.

Liset is zat van haar werk en krijgt de kans om als juf op een internationale school voor expat-kinderen les te geven in, jawel, Jemen. Ze grijpt de kans met beide handen aan en vertrekt in haar eentje naar Jemen. Om een nieuw leven op te bouwen, maar zeker ook om erachter te komen waar Roos mee bezig was. Ze moet wennen aan het nieuwe leven en de beperkingen die in Jemen zijn opgelegd aan vrouwen. Wanneer Pieter hoort dat ze in Jemen zit, probeert hij haar ervan te overtuigen weer terug te gaan naar Nederland. Het is namelijk lang niet overal veilig genoeg. Rebellen rukken op naar de grote steden en ook bij de meisjesschool van Roos lopen de spanningen hoog op..

een roos in de woestijn

Marte Jongbloed heeft met Een roos in de woestijn een verfrissende, onderhoudende roman geschreven. Liset is een herkenbaar personage en het verhaal verloopt soepel. Niet alleen wordt er een goed beeld geschetst van Jemen en de problematiek die daar heerst, maar ook de ontwikkelingen in het verhaal zijn goed opgezet. Het is een boek waarin je makkelijk meeleeft met de hoofdpersonages en wat je dus ook vlot uit hebt.

Zijn er dan geen minpuntjes? Jawel. De personages zelf komen minder goed uit de verf. Juist omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan de vlotte verhaallijn en de omschrijvingen van Jemen, krijgt Liset minder inhoud dan gewenst. Ze zegt zonder al te veel bedenktijd haar fulltime baan op en haar rouwperiode lijkt ook niet al te intens. Liset had, kortgezegd, wat meer diepgang kunnen krijgen. Ditzelfde geldt voor Pieter. Ook hij had verder uitgediept kunnen worden. Emoties van zijn kant zijn eerder vluchtige beschrijvingen dan uitgebreide toevoegingen.

En toch is het een fijn boek geworden. Het leest lekker weg en aan het eind van het verhaal heb je echt het gevoel dat je een goed verhaal hebt gelezen. Het boek kent genoeg verhaallijnen om het interessant te houden, en de ontdekkingen van Liset worden jouw ontdekkingen. Er gaat letterlijk een wereld voor je open. Een roos in de woestijn is gewoon een lekker boek.

Een roos in de woestijn – Marte Jongbloed €17,95

2 gedachten over “Recensie: Een roos in de woestijn